De fabriksansattes fagforeninger frygter, at Ford i Europa gรฅr konkurs uden amerikansk opbakning. Og nu mener tysk direktรธr, at mรฆrket er for lille til Europa.
Fords historiske fabrik i Kรถln, der blev indviet helt tilbage i 1930, kรฆmper med faldende salg og omstruktureringer.
Tusindvis af jobs er i fare, og fremtiden er usikker for Ford i hele Europa.
Fremtiden for Ford-fabrikken i Kรถln og de 11.500 medarbejdere hรฆnger i en tynd trรฅd af alt for lave salgstal. Det skaber bekymring for arbejdspladserne pรฅ den traditionsrige fabrik.
Situationen er alvorlig, pรฅpeger Ferdinand Dudenhรถffer fra Center for Automotive Research.
– Situationen er dรฅrlig, og fremtiden ser ikke lys ud, siger han til NTV.
Han mener, at Ford er blevet for lille pรฅ det europรฆiske marked.
– Ford skrumper og skrumper โ de er nu sรฅ smรฅ i Europa, at det giver ringe mening at fortsรฆtte med at operere i deres nuvรฆrende form, uddyber Dudenhรถffer.
Sidste รฅr meddelte Ford i USA, at de tyske fabrikker fremover skal klare sig selv. Den europรฆiske afdeling modtog over 30 milliarder danske kroner til den nye start.
Trods den รธkonomiske stรธtte ser fremtiden sort ud. Fords salg i Europa er fortsat svagt. Ledelsen, som selv er skrumpet markant, har af samme grund meldt ud, at der er nรธdvendigt med flere fyringer og generelle nedskรฆringer.
Ford i Kรถln er tvunget over i armene pรฅ Volkswagen
Fabrikken i Kรถln bestรฅr af to anlรฆg. For bare syv รฅr siden beskรฆftigede de tilsammen 20.000 mennesker. Nu er tallet reduceret til 11.500 gennem naturlig afgang og afskedigelser.
Samtidig falder Fords markedsandel i Tyskland. For tre รฅr siden udgjorde Ford fem procent af alle nyregistrerede biler. Sidste รฅr var andelen faldet til blot 3,5 procent. Det er et tydeligt tegn pรฅ udfordringerne.
Tyske eksperter overvejer forskellige lรธsninger for at redde fabrikken. En fusion med andre europรฆiske bilmรฆrker er blevet foreslรฅet som en mulighed. En anden idรฉ er en fuldstรฆndig omstilling til elbilproduktion.
Stefan Bratzel, direktรธr for Center of Automotive Management, peger pรฅ elbilerne.
– En anden lรธsning ville vรฆre, hvis Ford omstillede produktionen pรฅ fabrikken i Kรถln til elbiler, siger han.
Ford producerer allerede to elbilmodeller i Kรถln. Produktionen er dog dyr, da Ford er nรธdt til at kรธbe dele fra Volkswagen.
Ford i Europa og det danske marked
Analytikere bemรฆrker ogsรฅ, at Ford har udfaset sine billigere modeller. Biler som den populรฆre Fiesta findes ikke lรฆngere.
Det betyder, at Fords billigste bil pรฅ markedet nu koster omkring 229.000 danske kroner.
Den รธkonomiske situation skaber frygt blandt de ansatte pรฅ fabrikken i Tyskland. De er bekymrede for, at deres arbejdsplads risikerer konkurs.
Det har fรธrt til, at fagforeningen og medarbejderne for fรธrste gang planlรฆgger omfattende strejker.
Ford etablerede sin fabrik uden for Kรถln tilbage i 1930. Gennem nรฆsten et รฅrhundrede har der traditionelt vรฆret et godt forhold mellem ledelse og medarbejdere. De nuvรฆrende spรฆndinger markerer et brud i en helt anden retning.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]