Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nu ogsรฅ R-EV-biler. Det er elbiler med benzinmotorer, som Ford bl.a. vil bygge.
Ford vil bygge den omvendte hybridbil. Altsรฅ en elbil med et stort batteri, der bruger en lille benzinmotor til at lave strรธm.
Ideen kaldes R-EV eller Range Extender Vehicle. Og det er en – ja, en elbil med en rรฆkkeviddeforlรฆnger af benzin eller diesel.
Det skriver Autopian.
Sรฅdan en har BMW allerede bygget, da den lille i3 var i produktion. Ligesom flere kinesiske bilmรฆrker har taget idรฉen til sig og stadig bruger den.
Benzinmotoren har intet med fremdriften at gรธre. Det sรธrger batteripakken for. Det eneste, benzindrรฅberne skal sรธrge for, er, at holde strรธmmen i batteriet.
Herhjemme sรฆlger Mazda eksempelvis den lille MX-30 som ren elbil – altsรฅ en BEV – og sรฅ en hybrid i form af en R-EV. I sidstnรฆvnte er det i รธvrigt en wankelmotor der lever strรธmmen.
I fรธrste omgang tager Ford dog slet ikke de nye hybridbiler til Europa. I stedet skal teknologien fรฅ amerikanernes foretrukne SUV’er og pickups til at kรธre lรฆngere pรฅ literen.
Ford, der i รธvrigt skrottede mรฅlet om kun at sรฆlge elbiler i Europa i lรธbet af 2030 sรฅ sent som sidste รฅr, regner med, at den fรธrste R-EV-model er klar i 2027.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: