Annonce:

Ferraris første elbil får falsk V12 og V8-lyd

Ferraris første elbil, der måske/måske ikke skal hedde Elettrica, får simuleret gearskift og lyden fra V12- og V8-motorer. Desværre.

Ferrari arbejder på sin første elbil. Den får muligvis navnet Elettrica. Nye patenter antyder, at Ferrari vil give elbilen kunstig motorlyd.

Mærket fra Maranello arbejder også med et system til at simulere gearskiftet. Det skal give føreren en mere involverende køreoplevelse, lyder argumentet.

Patenterne beskriver ideen om at bruge lydfiler. De skal afspilles i takt med de simulerede gearskift. Selvom elbiler typisk kun har ét gear, vil Ferrari genskabe følelsen af gearskift.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skal øge førerens engagement i kørslen. Hyundai har gjort noget lignende med deres Ioniq 5 N model. Her er lyden dog helt på måneden. Faktisk lyder det mest af alt som et forkølet konsolspil fra 80’erne. Nemlig kikset.

– Selvom elektriske drivlinjer generelt forbedrer ydeevnen, reduceres førerens involvering. Det gælder for eksempel valg af gear før et sving, skriver Ferrari i teksten til patentansøgningen.

– Også følelsen af momenttab i forbindelse med gearudvesklinger under acceleration mangler, står der videre.

Det samme gælder fornemmelsen ved nedgearinger.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Ferrari specificerer ikke den præcise lyd for Elettrica. Patentet nævner dog valgmuligheder for føreren. Man kan vælge mellem “historisk, moderne eller futuristisk, adrenalin-fyldt eller en ‘afslappet lyd”.

Hvad vil Ferrari egentlig?

Henvisningen til ‘historisk’ lyd er interessant. Det kunne betyde lyden af klassiske Ferrari V8- eller V12-motorer.

Det vil nogen nok sætte pris på, mens andre synes, det er helligbrød.


Et af patentbillederne viser desuden skiftepedaler bag rattet. Det ligner systemet i Ferraris biler med forbrændingsmotor. Det understøtter ideen om et aktivt, simuleret gearskifte.

Vi må vente til oktober, hvor Ferrari viser bilen frem for første gang, for at høre det egentlig resultat. Bilen forventes præsenteret den 9. oktober. Det sker på mærkets såkaldte Capital Markets Day.

Navnet ‘Elettrica’ er heller ikke bekræftet endnu. Det italienske ord dog ganske enkelt ‘elektrisk’.

Navnet har ingen dyb historisk betydning. Alligevel er måske ikke overraskende så overraskende for Ferraris vedkommende.

Mærket har før givet biler simple navne som ‘La Ferrari’ og ‘812 Superfast’. Senest kom ’12Cilindri’ – altså 12 cylindre – til.

Prototyper af den nye elbil er set flere gange under test. De er alle dækket af kraftig camouflage. Testbilen bruger visse karosseridele og baglygter fra en Maserati Levante. Ligesom Ferrari forsøger at skjule sig bag falske rørhaler til et ikke-eksisterende udstødningssystem.

Ferraris fremtid er ikke elektrisk – i hvert fald ikke helt

Annonce:

Bilen er dog kraftigt modificeret. Ændringerne skal passe til Ferraris elektriske drivlinje. Bilen har også et lavere chassis end Levante.

Ferrari har ikke meldt ud, hvilket segment bilen skal konkurrere i. Meget tyder dog på, at den bliver et alternativ til Ferrari Purosangue. Det skyldes dens forventede størrelse og fire døre.

Ved præsentationen af Ferraris 2024-resultater kom der flere hints. Virksomheden fejrede et overskud på mere end 1,56 milliarder euro. Det svarer til cirka 11,6 milliarder danske kroner. Det var en stigning på 21 procent i forhold til 2023.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Direktør Benedetto Vigna satte da også ord på udviklingen. Han nævnte den nye F80, der trods sin bare seks cylindre, faktisk er italianernes egentlig topmodel.

Den har 800V arkitektur og et selvopladende hybridsystem. Vigna koblede den til firmaets elektriske strategi.

– Viljen til fremskridt, som altid har kendetegnet Ferrari, har ført til innovationer i vores infrastruktur, med indvielsen af e-bygningen (Ferraris nye batterifabrik, red.); i vores produkter, bare se på den nye superbil, Ferrari F80.

Annonce:

– og i udviklingsafdelingen med det nye E-Cells Lab, der yderligere vil styrke vores elektrokemiske viden, så vi kan forbederede os på fremtiden.

“Det bliver et vigtigt øjeblik i vores historie. For første gang vil vi have tre slags drivlinjer på programmet: forbrændingsmotoren, hybrider og elbilerne, tilføjede Vigna.

Ferraris skridt ind i elbilernes verden bliver markant for mærket. Mens vi venter på flere detaljer om “Elettrica”, kan du dykke ned i historien om mærkets vanvittige overskud. I Maranello tjener man nu mere end 1 million kroner pr. bil. Læs bare med her.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også