I 2024 solgte Ferrari 13.752 biler. Og det er en god forretning. For på bundlinjen er der 14 milliarder kroner tilbage efter skat.
Ferrari har offentliggjort et regnskab, der viser en stigning i både omsætning og overskud i løbet af 2024.
Det oplyser bilmærket i en pressemeddelelse.
Hver Ferrari-bil indbragte i gennemsnit 3,5 millioner kroner i omsætning i 2024. Men når vi ser på driftoverskuddet bliver det endnu bedre.
Den italienske sportsvognsproducent øgede sin nettoomsætning med 11,8 procent til 50 milliarder kroner.
Denne stigning skyldes Maranello-mærket selv en kombination af et stærkt produktsortiment og en voksende efterspørgsel på ‘personligt tilpassede biler’. Det Ferrari kalder tailor made.
Det var især modellerne Purosangue, Roma Spider og 296 GTS, der hældte penge i kassen i 2024. Samtidig udfasede Ferrari modellerne Portofino M, SF90 Stradale, 812 GTS, 812 Competizione og Roma.
I den anden halvdel af 2024 begyndte leveringen af de nye modeller SF90 XX A og 12Cilindri.
Samlet set leverede Ferrari 13.752 biler på verdensplan i 2024, hvilket er en stigning på 0,7 procent sammenlignet med 2023.
På bundlinjen kan Ferrari notere sig, at 2024 indbragte hele 1.888 millioner euro, når alle udgifter inklusiv skattebilletten er betalt.
Det svarer til 14 milliarder kroner eller at hver eneste bil indbragte mere end 1 million kroner.
Ferrari oplevede dog ikke vækst på alle markeder. I Kina, Taiwan og Hongkong, hvor alle udenlandske bilproducenter har det svært, solgte Ferrari 328 færre biler.
Til gengæld steg salget i Nord- og Sydamerika med 5 procent, svarende til 192 flere biler. I Europa, Afrika og Mellemøsten blev der solgt 131 flere biler, mens salget i Asien-Stillehavsregionen steg med 84 biler.
Herhjemme solgte Ferrari i øvrigt 6 biler i løbet af 2024. Det er faktisk også en tilbagegang. Året før solgte italianerne nemlig 18 biler i Danmark.
Dårligere danske forhold ændrer dog ikke på, at fabrikken i Maranello forventer, at der kommer endnu mere fart på 2025.
Den nye topmodel F80 lanceres i begyndelsen af dette år, og Ferrari vil desuden præsentere sin første elbil inden udgangen af 2025. En bilen inginørerne allerede har kørt tusindvis af testkilometer i.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]