Ferrari holder fast i V12-motoren, og det uden turbotryk. Også selvom det koster mærket fra Maranello en formue.
Ferraris første gadebil nogensinde havde en V12-motor – og sådan har mærket fra Maranello tænkt sig at blive ved.
Også selvom det nødvendigvis må koste firmaet en formue at få den store suge-motor til at leve op til gældende emissionskrav.
Krav som Ferrari indtil for ganske nylig faktisk ikke behøvede at leve op til. Bilmærker, der bygger op til 10.000 biler om året, sniger sig nemlig uden om ethvert emissionskrav.
Sidste år byggede Ferrari dog lige i underkanten af 14.000 biler, og så kommer det til at koste knaster at holde V12-motoren i live. Men det er noget, Ferrari vil.
LÆS OGSÅ: Kongelige BMW søger nyt hjem – kongen var første ejer
Det fortæller mærkets udviklingschef Gianmaria Fulgenzi i et interview til Autocar.
– Turbotryk er ikke noget, jeg overvejer, siger Gianmaria Fulgenzi med henvisning til Ferraris 6,5-liters V12-motor.
At Ferrari har brugt sikkert uhyggelige summer på at sikre, at V12-motoren lever op til de gældende emissionskrav, er der mere end en grund til, når man spørger Fulgenzi.
– V12-motoren er naturlig. Den skaber følelse, lyd og acceleration lige fra de laveste til de højeste omdrejninger. Det er det, vi vil levere, understreger udviklingschefen.
Ferrari er ikke de eneste, der holder liv i de 12 cylindre. Aston Martin, der efter en begravelsestale for de 12 cylindre i 2022 fortrød.
Modsat folkene i Maranello, går englænderne dog med turbotryk. Faktisk udstyrer fabrikken i Gaydon, England, en ny 12-cylindrede med dobbeltturboer. Læs mere om det her.
Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her