Ferraris ansatte har travlt nok i forvejen. Men nu får de endnu mere at lave. Fabrikken i Maranello vil nemlig spytte 20 nye bilmodeller ud på bare 5 år.
Ferrari sadler om og vil nu lancere hele 20 nye bilmodeller i perioden fra 2026 til og med 2030.
Den offensive tilgang til modelprogrammet en del af en ny, aggressiv strategi fra direktør Benedetto Vigna, der samtidig lover at holde fast i de legendariske V12-motorer.
20 nye modeller frem mod 2030 er dog også noget af en udmelding fra et mærke, der er bygget på gadebiler i et meget lille antal.
I gennemsnit vil Ferrari altså præsentere fire nye modeller om året i de næste fem år.
Det er en voldsom acceleration for et mærke, der i 2024 satte salgsrekord med “kun” 13.752 solgte biler.
Målet med den nye strategi er at tiltrække en bredere kundegruppe uden at udvande mærkets prestige.
Direktør: Hellere flere modeller i begrænset antal
– Det er bedre at have flere modeller i et begrænset volumen end få modeller i et højere volumen, har direktør Benedetto Vigna sagt til analytikere.
Strategien ser ud til at virke.
På trods af den øgede produktion er efterspørgslen fortsat langt større end udbuddet.
Vigna har bekræftet, at ordrebøgerne for hele 2026-produktionen allerede er fyldt op.
Nye kunder må altså vente til 2027 med at få deres bil leveret. Antallet af aktive Ferrari-kunder er steget med 20 procent siden 2022.
Holder fast i benzinmotoren
En af de mest markante nyheder i den nye plan er, at Ferrari holder fast i forbrændingsmotoren.
I en tid, hvor mange andre mærker satser alt på elbiler, har Ferrari valgt en mere balanceret tilgang.
Tilbage i 2022 var målet, at 40 procent af alle solgte Ferrarier skulle være rene elbiler i 2030.
Det tal er nu blevet halveret til kun 20 procent.
Den nye plan for 2030 lyder på 40 procent hybridbiler, 40 procent biler med ren forbrændingsmotor og kun 20 procent rene elbiler.
Slut med manuelt gear – med én undtagelse
Den nye strategi betyder også et fortsat fokus på udviklingen af de legendariske V12-motorer.
Mens de store benzinmotorer altså overlever, ser det sort ud for det manuelle gear.
Ferraris marketingdirektør, Enrico Galliera, har for nylig udtalt, at de, der ønsker at skifte gear selv, i stedet bør “købe en klassisk bil”.
Der er dog et lille håb.
Produktudviklingschef Gianmaria Fulgenzi har antydet, at en manuel gearkasse måske kan vende tilbage i en fremtidig men ekstremt sjælden Icona-model.
Det sker efter pres fra en række af mærkets allerrigeste kunder.
Den nye, store produkt-offensiv begynder for alvor næste år.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Ferrari netop afsløret navnet på sin allerførste elbil, Elettrica. Den forventes at blive præsenteret i slutningen af 2026.

