Ferrari har afsløret navnet på sin første elbil: Elettrica. Den 78 år gamle bilmærke lover en autentisk Ferrari-lyd og en tophastighed på 310 km/t.
Ferrari har løftet sløret for navnet og de første tekniske detaljer for mærkets første, fuldt elektriske bil. Den historiske elbil, der skal præsenteres næste år, får navnet Elettrica.
Det skriver mærket selv i en pressemeddelse torsdag formiddag dansk tid.
Afsløringen er en milepæl for den 78 år gamle, italienske sportsvognsproducent. Navnet og de første detaljer blev afsløret ved et lukket arrangement på fabrikken i Maranello.
Her blev et Ferrari-rødt klæde trukket tilbage for at afsløre bilens produktionsklare chassis.
Topfart på 310 km/t og 530 km rækkevidde
Ferrari Elettrica bliver en fire-dørs bil med plads til fire personer.
Den får en tophastighed på 310 km/t og en forventet rækkevidde på mindst 530 kilometer.
Topfarten er en anelse lavere end de fleste af mærkets benzin-modeller. Et af de store spørgsmål har været lyden. Ferrari er berømt for lyden af sine V8- og V12-motorer.
Den udfordring har ingeniørerne ifølge Ferrari løst. Bilen vil få et specialdesignet lydsystem, der forstærker de faktiske vibrationer fra drivlinjen.
Det skal skabe en “distinkt elektrisk Ferrari-lyd” i stedet for en falsk, simuleret motorlyd.
Forsigtig tilgang til elbiler
Ligesom andre producenter af superbiler har Ferrari været meget forsigtige med overgangen til elbiler.
– Hvis en Ferrari skal være succesfuld, skal den bringe en elbil på markedet, der er mere end en elbil, sagde den tidligere Aston Martin-direktør, Andy Palmer, for nylig til Reuters.
– Den tilbyder ikke acceleration, den tilbyder ikke tophastigheder, for det kan du købe i en BYD til 200.000 kroner.
Ferrari har da også for nylig nedjusteret sine ambitioner.
Målet er nu, at 20 procent af modelprogrammet skal være fuldt elektrisk i 2030. Det er en halvering i forhold til det tidligere mål på 40 procent.
Ferrari har dog også måtte sende direktøren i byen for at dysse elbilens fremtid ned. I hvert fald i Maranello.
Som Boosted også kunne fortælle, meldte mærket tidligere på året ud, at man ikke har planerne om en anden elbil som supplement til Elettrica.
Den forsigtige tilgang skal ses i lyset af de store problemer, som konkurrenterne har oplevet.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Porsche netop blevet tvunget til at droppe flere elbil-planer efter et tab på 13 milliarder kroner som følge af et svigtende elbilsalg.

