Euro NCAP havde markant mindre at lave sidste år. Der var ganske enkelt færre biler, der skulle smadres. I hvert fald når man sammenligner med rekordåret 2022.
I 2022 testede Euro NCAP, der lever af at vurdere sikkerheden i nye biler, hele 53 biler. Men sidste år faldt det tal drastisk.
Det skriver Autocar.
Faktisk var der kun 18 biler, der sidste år skulle lide døden i sikkerhedens navn. Og det får organisationen til at lange ud efter bilmærkerne.
Euro NCAP mener nemlig, at bilmærkerne gemmer sig, fordi sikkerhedskravene er blevet strammet gevaldigt i forhold til 2022.
LÆS OGSÅ: FDM advarer – denne bil skal bilister holde sig fra
– I 2022 var bilmærkerne ivrige efter at få testet deres biler. Det viste nemlig, at bilerne levede op til de daværende regler, som dog blev ændret i 2023 med nye, mere udfordrende testscenarier, lyder det fra en Euro NCAP-talsmand.
Organisationen er dog ikke overrasket. Faktisk er det ikke uhørt, at bilproducenterne har ‘brug for mere tid’ for at forstå, hvordan de klarer sig bedst i NCAP-testen, mener talsmanden.
Nye og strengere krav var dog ikke den eneste årsag til, at færre biler blev testet af Euro NCAP sidste år.
Flere bilmærker valgte nemlig at udskyde nye modeller og dermed forlænge livet for de nuværende. Og disse biler skal Euro NCAP naturligvis ikke teste igen.
Endelig spiller coronapandemien også en rolle. Euro NCAP forlængede nemlig de samme krav til nye biler et år længere end planlagt, bl.a. fordi bilmærkerne allerede bøvlede med manglen på halvledere, også kendt som mikrochips.
Læs mere om sikkerheden – eller manglen på samme – i nye biler her!
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk