EU’s svar på et russisk Renault-forbud rammer nu Lada og 3 øvrige, russiske mærker. Ligesom aktier indfryses og direktør får rejseforbud.
EU slår nu hårdt igen mod Rusland med nye sanktioner rettet mod landets bilindustri.
Fire russiske bilkoncerner, herunder den største, AvtoVAZ (Lada), får indefrosset deres aktiver i EU.
Samtidig får AvtoVAZ’ administrerende direktør, Maxim Sokolov, indrejseforbud i hele EU.
Sanktionerne er en direkte reaktion på Ruslands nylige beslutning om at sortliste og forbyde det franske bilmærke Renault.
Det skriver det finske medie Ilta-Sanomat og den russiske avis Rossiskaya Gazeta samstemmende.
De nye sanktioner, der trådte i kraft fredag, er en markant optrapning af den økonomiske krig mellem EU og Rusland.
De forventes at ramme den i forvejen hårdt pressede russiske bilindustri yderligere.
Rammer Lada-chef og reservedele
Ud over indefrysningen af aktiver og indrejseforbuddet mod Lada-chefen Maxim Sokolov, vil de nye sanktioner også gøre det endnu sværere for de russiske bilmærker at skaffe nødvendige reservedele.
Handlen med bildele var allerede stærkt begrænset af tidligere sanktioner.
Men den nye indefrysning af aktiver kan ifølge internationale påvirke handlen med tredjelande og forstyrre komplekse forsyningskæder yderligere.
Den russiske bilindustri har været i knæ siden invasionen af Ukraine. Som Boosted kunne fortælle, har Lada bl.a. været nødt til at bygge biler uden noget så simpelt som ABS-bremser og airbags.
Russerne er tvunget ud i at skifte til indenlandske eller kinesiske leverandører af reservedele. Dele som selv ikke kineserne – i hvert fald i perioder – har kunnet levere.
Sværere at bygge biler i Rusland
Med de nye EU-sanktioner bliver det nu endnu vanskeligere at producere biler i Rusland.
Sanktionerne kan potentielt også ramme det voksende samarbejde mellem russiske og kinesiske bilproducenter.
Et eksempel er Lada X-Cross 5.
Det er reelt en kinesisk FAW Bestune T77, der bliver samlet og solgt under Lada-navnet i Rusland ved hjælp af kinesisk teknologi. Den type samarbejder kan nu blive påvirket.
FAW-biler sælges i Danmark under mærket Hongqi.
Kinesiske mærker fortsætter ufortrødent
Mens EU altså nu strammer grebet om de russiske bilmærker, fortsætter en række store kinesiske bilmærker ufortrødent deres forretning i Rusland.
Geely Auto, der er søstermærke til Volvo og Polestar, er et af de bedst sælgende bilmærker i Rusland i øjeblikket.
Mens Volvo Cars trak sig ud af Rusland efter invasionen, har den kinesiske hovedejer Geely valgt at blive.
Også mærker som Haval (en del af Great Wall Motor, der står bag Ora) og Chery (der står bag Omoda og Jaecoo i Danmark, red.) er blandt de mærker, der har mest ‘fart på’ i Rusland.
De kinesiske mærker ser ud til at udfylde det tomrum, som de vestlige mærker har efterladt. Det betyder dog ikke, at russerne bryder sig om bilerne.
Tværtimod har Boosted kunne fortælle, at det især er de russiske taxavognmænd- og chauffører der højlydt brokker sig over, at de ikke længere må køre eksempelvis Mercedes.
De nye EU-sanktioner er det seneste kapitel i den diplomatiske krig, der begyndte, da Rusland valgte at forbyde Renault.
Som Boosted kunne fortælle, skete det, fordi den russiske regering gennem Renault beskylder Frankrig for at yde militærteknisk støtte til Ukraine.
Forbuddet truer med at gøre tusindvis af Renault- og Lada-biler i Rusland værdiløse på grund af manglende reservedele. Men nu svarer EU altså igen.

