Lada genstarter produktionen – Niva fås nu UDEN udstyr


Hvad kan du tage ud af en bil, der i forvejen intet udstyr har? Ikke meget. Nu genstarter Lada alligevel produktionen af en om muligt endnu mere skrabet Niva.

Renault har ikke længere noget med Lada at gøre. Ejerandelen på 67,1 fik russerne tilbage i maj overdraget for én sølle rubbel. Det er 10 danske øre. Franskmændene har dog én klausul i kontrakten. Inden for de næste fem år kan Renualt købe mærket tilbage, hvis de vil.

Så længe skal produktionen dog ikke ligge stille, og Lada har nu genstartet produktionen af Niva-modellen. Den blev ellers lukket ned kort efter Ruslands invasion i Ukraine. På Togliattil-fabrikken 1.000 kilometer sydøst for Moskva er det tilmed blive lettere at bygge bil.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Efter den russiske regering har slækket på sikkerhedskravene i nye biler, kan Lada igen sende biler ud af fabriksportene. De nye, russiske regler betyder blandt andet, at Lada kun skal bruge et absolut minimum af mikrochips og andre importvare.

Ingen airbags og crashtest
Ladas biler skal nu ikke længere have selestrammere, ABS-bremser eller gennemgå en crashtest. Ligesom bilerne må leveres uden airbags. Motorerne i bilerne skal heller ikke længere leve op til europæiske emissionsstandarder. Det var senest Euro 5.

Ses vi til Auto Show?


Det er allerede blevet vurderet, at Ladas modelprogram som følger af Renaults farvel til Rusland er slået tilbage emissionsstandarden Euro 2 fra 1996.

På tidspunktet for denne artikels publicering har Lada stadig ‘førkrigs-priser og sikkerhedudstyr’ på sin russiske hjemmeside. Det betyder, at en Niva koster 818.000 rubler 106.000 kr. Den ‘nye’ model forventes dog at blive noget billigere.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk