Annonce:

EU: Benzin- og dieselbiler skal stadig forbydes i 2035

EU står trods protester fra store dele af bilindustrien fast på, at det skal være forbudt at købe både nye diesel- og benzinbiler fra 2035.

EU insisterer på et forbud mod salg af nye diesel- og benzinbiler fra 2035.

Det betyder, at det fremover kun vil være muligt at købe biler, der ikke udleder CO2. Formålet er at reducere transportsektorens klimabelastning og fremme brugen af biler, der udelukkende kører på strøm.

Det skriver Reuters.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Samtidig med at bl.a. danskerne køber stadig flere elbiler – i begyndelsen af 2024 var der registreret 344.423 elbiler herhjemme – er interessen dog mere kølig i resten af EU.

Faktisk viser nye tal fra ACEA, der er de europæiske bilmærkers sammenslutning, at bare 1,8 procent af den europæiske bilpark kører på strøm.

EU mener stadig at et forbud mod forbrændingsmotoren er nødvendigt

Det står i skrap kontrast til forholdene herhjemme. Af de 164.183 nye og importerede biler til private var 121.817 elbiler, hvilket svarer til 74,2 procent.

Populariteten skyldes dog, at staten holder hånden under netop elbilerne med meget lave eller slet ingen registreringsafgifter. Regeringen er da heller ikke klar til at lave det om.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Parallelt med denne udvikling er antallet af diesel- og benzinbiler faldet. I 2021 var der 66.575 elbiler på de danske veje, og på fire år er tallet mere end femdoblet.

I samme periode er antallet af dieselbiler reduceret med 160.492, hvilket svarer til en nedgang på cirka 20 procent. Antallet af benzinbiler er faldet med 93.055, svarende til omkring fem procent.

Det er endnu for tidligt at sige noget om, hvorvidt EU’s gentagne beslutning om at forbyde alle benzin- og dieselbiler rykker ved forbrugernes lyst til elbiler.


For bilmærkerne kan ikke rigtig mærke den. Altså lysten. I stedet har flere af de helt store – så som Volkswagen – oparbejdet en gæld, der er så massiv, at det truer med at lukke hele forretningen.

Og hos Nissan er direktør Makoto Uchida ikke i tvivl om, at mærket lukker ned, hvis ikke der findes en redningsplan.

Den omstilling, der måske/måske ikke er i gang ude omkring i Europa, har dog også rejst spørgsmål om infrastruktur og kapacitet i elnettet, ligesom der fortsat er debat om, hvordan elbiler klarer sig i forhold til rækkevidde og opladningstider.

Men man behøver faktisk ikke kigge udenlands for at finde de problemer, som elbilerne er skyld i. I en lille sjællandsk stationsby må man bruge 400 liter diesel i døgnet for at lade elbilerne op. Læs mere om det her.

Der er allerede politiske diskussioner om, hvordan overgangen skal foregå, og hvordan man sikrer en stabil forsyning af el samt udbygning af ladeinfrastrukturen.

Annonce:

Flere – især blandt de tyske underleverandører til og i bilindustrien – har kritiseret EU’s beslutning.

Bl.a. mener Bosch, at et totalforbud mod fossildrevne biler begrænser forbrugernes valgmuligheder. Andre som BMW peger på, at det er nødvendigt, at EU forbliver åbne i forhold til teknologiske løsninger, da elbilen ikke kan stå alene.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også