Annonce:

Elon Musk sviner bilmærke for at køre på sugardaddy-penge

Teslas øverste direktør, Elon Musk, langer heftigt ud efter konkurrenten Lucid, som han mener kun holder sig kørende på ‘sugardaddy’-penge fra Saudi-Arabien.

Besøg vores annoncør:

De taber penge. Ingen tvivl om det. Voldsomt mange penge, faktisk. Sidste år kom det frem, at det amerikanske elbilmærke Lucid taber 2,3 millioner kr. for hver bil, der bliver bygget på fabrikken i Arizona.

Alligevel er der stadig noget, der hedder Lucid i dag. Mærket planlægger endda at sende en ny, billigere SUV ud på vejene.

Men nu blander Tesla-direktør Elon Musk sig i debatten. At Lucid endnu ikke er kørt i graven skyldes udelukkende en heftig pengestrøm fra Saudi-Arabien, mener verdens næstrigeste mand.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Det skrev Musk i denne uge på sit eget sociale medie “X” – det tidligere Twitter.

LÆS OGSÅ: Byggede 10.000 biler på 56 dage – nu vil de slå Tesla

I denne uge fremlagde Lucid også mærkets regnskab for fjerde kvartal af 2023. Og det er ikke opmuntrende læsning.

I perioden lykkedes det mærket at tabe svimlende 636 millioner dollar. Det svarer til 4,3 milliarder danske kroner.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Musk reagerede efterfølgende på dette med en verbal lussing. Og et stykke hen ad vejen har Elon Musk da også ret. Saudi-Arabiens offentlige investeringsfond ejer 60 procent af aktierne i Lucid.

Det skriver Automotive News.

Det fik regeringen i det mellemøstlige land adgang til ved et opkøb til en værdi af 10 milliarder dollar, og et løfte om, at saudierne vil aftage 100.000 Lucid-modeller over det næste årti.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Så sent som sidste år åbnede Lucid da også en fabrik i Saudi-Arabien. Landet håber at blive et knudepunkt for verdens elbil-industri. Men der er langt op til de 100.000 biler.

Sidste år fik mærket leveret 6.001 biler på verdensplan. Til sammenligning sendte Tesla næsten 2 millioner nye biler på gaden. Alligevel er det en vækst på 37 procent for Lucid. Altså i forhold til 2022.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler