Opel overvejer at bygge ny SUV på kina-teknik. Tyskerne vil angiveligt droppe en egenudviklet platform for at bruge den billigere B10 fra søstermærket Leapmotor.
Opel, der er en del af den kriseramte Stellantis-koncern, kan være på vej med mærkets mest kontroversielle model i årevis.
Og så er bilen ikke mærkets deres egen.
I stedet mener de seneste rygter at vide, at Opel vil bygge en ny SUV baseret på billig, kinesisk teknologi fra mærket Leapmotor.
Det skriver Automobilwoche, der citerer en “højtstående person hos Stellantis”.
Hvis rygterne holder vand, er det et tegn på et skifte hos Opel, der i 2017 blev en del af den daværende PSA-koncern, efter at have været en del af General Motors siden 1929.
Opels seneste træk skal ifølge de tyske medier ses som et forsøg på at finde en genvej i kampen mod de stadigt mere dominerende kinesiske konkurrenter.
Stellantis-koncernen, der tæller 14 bilmærker, står i øjeblikket midt i alvorlige, økonomiske problemer.
Som Boosted allerede har kunnet fortælle, er koncernen tvunget til midlertidigt at lukke fabrikker på stribe.
Alt sammen fordi efterspørgslen på elbiler ikke kan følge med det tempo, Stellantis har gearet produktionen til.
Kinesisk succes skal redde Opel
Midt i krisen ser Stellantis nu sit snit at kigge mod en uventet redning: Det kinesiske bilmærke Leapmotor, som Stellantis selv ejer 51 procent af.
Leapmotor har modsat de europæiske mærker fart på. I første halvdel af 2025 solgte mærket over 220.000 biler og leverede som et af de få nye, kinesiske mærker et overskud.
Det betyder dog ikke, at bilerne er hverken er skruet godt sammen eller er nogen speciel god køreoplevelse.
Det afslører en ny langdistance-test, som engelske CarWow står bag.
Alligevel er det altså Leapmotors opskrift på bilproduktion, Opel nu vil kopiere. Måske.
Konkret overvejer Opel ifølge Automobilwoches kilder at tage Leapmotors SUV-model, B10, og sælge den under Opel-navnet.
Billig ID.4-rival fra Kina
Leapmotor B10 er en fuldt elektrisk SUV i samme størrelse som Volkswagen ID.4. Men den er markant billigere.
I Danmark koster Leapmotor B10 fra 199.990 kroner. For de penge får ejerne 218 hestekræfter og en officiel rækkevidde på 361 kilometer.
Bilen er bygget på Leapmotors egen LEAP3.5-platform – ikke på Stellantis’ nye STLA-platforme.
Hvis Opel vælger at gå den vej, vil det være et markant brud med mærkets tyske ingeniør-traditioner.
Produktion i Spanien for at undgå EU-told
Rygterne får yderligere næring af en anden strategisk overvejelse hos Stellantis.
For at undgå EU’s kommende straftold på 30,7 procent på kinesisk producerede biler, overvejer Stellantis angiveligt at flytte en del af Leapmotor-produktionen til Europa.
Den mest sandsynlige lokation er ifølge kilderne fabrikken i Zaragoza, Spanien.
Og netop i Zaragoza producerer Opel i forvejen modellerne Corsa og Mokka.
At placere produktionen af en “kinesisk Opel” side om side med de eksisterende modeller virker som et logisk, om end kontroversielt, træk.
Slutningen for “tysk” Opel?
Intet er endnu officielt bekræftet. Men hvor der er røg, er der ofte ild – især i en bilindustri, der er i øjeblikket er presset til det yderste.
Hvis Opel vælger at sælge en kinesisk bil under eget navn, vil det uundgåeligt rejse spørgsmål om mærkets fremtidige identitet og kvalitet.
Er det begyndelsen på enden for Opel som et “tysk” bilmærke? Og vil kunderne acceptere en bil, der reelt er en omdøbt kineser?
Den mulige Kina-strategi hos Opel understreger den desperate situation, som mange europæiske bilproducenter befinder sig i.
Konkurrencen fra Kina er benhård, og de traditionelle mærker kæmper for at finde svar. S
om Boosted for nylig kunne fortælle, forudser en ny analyse, at Europas bilmærker risikerer at tabe salget af op mod to millioner biler til Kina inden 2030, hvilket kan føre til lukningen af otte fabrikker.

