Den BMW-baseret Toyota GR Supra udgår. Ordrebøgerne lukker i marts 2026. Mærket lover dog en ny Supra – men hvornår? Kun 1 Final Edition lander i Danmark.
Det er nu definitivt slut med at bestille en fabriksny Toyota GR Supra.
Toyota har officielt bekræftet, at ordrebøgerne for den nuværende generation (A90) lukker. Kun ét eneste eksemplar af den japanernes egen afsked kaldet Final Edition kommer til Danmark.
Det markerer afslutningen på en æra for sportsvognen, der har været på markedet siden januar 2019.
Alt sammen efter 19 års pause for det på mange måneder ellers legendariske Supra-navn.
Bilen rejste sig som en Fugl Føniks fra asken. Men lanceringen var fra helt fra begyndelsen omgærdet af debat.
For det stod hurtigt klart, at den nye Supra reelt var bygget i tæt samarbejde med BMW.
Det er bare en BMW med Toyota-logoer
Under det lukkede karrosseri gemmer teknikken fra den samtidige BMW Z4, der er en roadster, sig.
Bilerne deler alt fra chassis til den kraftfulde 3,0-liters rækkesekser (BMW’s B58-motor) og interiør.
For mange Toyota-folk var det en bitter pille at sluge. Den tidligere Supra-generation (A80) var blevet et ikon netop på grund af Toyotas egen, legendariske 2JZ-motor.
En motor, der dog var udviklet i samarbejde med Yamaha.
Kritikken blev ikke mindre af, at den nye GR Supra i starten kun kunne fås med automatgear.
Manuelt gear kom til sidst
Men Toyota lyttede – delvist – til kritikken.
Over tid udviklede Supra sig. Først kom en billigere version med en firecylindret BMW-motor (B48).
Og til sidst kom den kombination, mange havde sukket efter: Den store B58-rækkesekser kombineret med en manuel gearkasse.
Det manuelle gear gjorde Supraen mere acceptabel i entusiast-kredse. Den blev et populært alternativ i klassen for japanske sportsvogne.
Sidste chance for BMW-teknik i en Supra
Men nu er det altså snart slut. Den nuværende Supra-generation har nået enden af sin livscyklus.
Det skyldes primært, at partnerskabet med BMW er ved at udløbe. BMW fortsætter produktionen af Z4 lidt endnu, men for Toyota er tiden inde til at sige farvel.
Ordrebøgerne lukker definitivt i marts 2026. De sidste biler vil formentlig blive bygget kun ganske kort tid efter.
Toyota markerer selv afskeden med en særlig “Final Edition”.
Kun én Final Edition til Danmark
I Danmark har interessen for Supra primært samlet sig om den dyre, sekscylindrede model. Med en pris på over en million kroner har den dog været forbeholdt de få.
Den kommende Final Edition bliver endnu mere eksklusiv. Ifølge Toyota Danmark kommer der kun ét eneste eksemplar af den sidste Supra til landet.
I Danmark er der i løbet af årets første 9 måneder der også kun indregisteret én eneste Supra. Det er på den anden side præcis det samme antal som i samme periode sidste år.
Toyota lover ny Supra – men hvornår?
Selvom A90-generationen nu udgår, betyder det ikke et endegyldigt farvel til Supra-navnet.
Toyota har allerede bekræftet, at de arbejder på en helt ny Supra.
Denne gang vil udviklingen ske internt hos Toyota, formentlig under Gazoo Racing (GR) divisionen.
Mærket lover, at der ikke vil gå endnu 17 år, før en ny model ser dagens lys.
Men hvornår den kommer, og hvilken teknologi den skal baseres på, er der endnu ingen konkrete oplysninger om. Heller ikke selvom rygterne har været mange.
Blandet andet har det forlydt, at Toyota vil splitte navnet op i to. Sådan så der både kommer en elektrisk Supra og en med forbrændingsmotor.
Indtil da må fans nøjes med minderne – eller skynde sig at sikre sig et af de sidste eksemplarer af den BMW-fødte A90.
Den nuværende Toyota GR Supra deler skæbne med flere andre ikoniske sportsvogne med forbrændingsmotor, der i disse år udgår.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Alfa Romeo netop forlænget produktionen af Giulia Quadrifoglio med to år.
Det sker, fordi udviklingen af den planlagte, elektriske afløser er forsinket. Desuden sælger elbilerne ikke i et omfang, Stellantis-mærket havde håbet på.

