Annonce:

Derfor er folk i elbiler selv skyld i kendt problem

Den dårlige nyhed er, at elbilerne slider hårdere og dermed hurtigere på dækkene. Den gode nyhed er, at bilisterne selv kan gøre noget ved det.

Besøg vores annoncør:

Udgifter til elbilers dæk kan være op mod 100 procent højere end dæk til tilsvarende fossilbiler, mener dækproducenten Michelin.

Hvad værre er, slider elbilerne hårdere og dermed hurtigere på dækkene. Det mener konkurrenten Bridgestone.

Noget der kommer bag på mange danske bilister. Især blandt førstegangskøbere er elbilens større dækslid kilde til en økonomisk overraskelse af den mere ubehagelige slags.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Men der er flere årsager til, at en elbil spiser dækkene hurtigere. Her spiller ejernes opførsel bag rattet også ind.

Det skriver dækproducenten Bridgestone i en pressemeddelse.

LÆS OGSÅ: Forlanger forbud – 283.000 af bilerne kører rundt i Danmark

Helt konkret peger dækproducenten på tre årsager til, at folk i elbiler kommer hurtigere gennem et sæt dæk end andre bilister. Det handler om regenerering, vægt og moment.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Når elbilen bremser, regenererer den energi, dvs. at den fører strøm tilbage til batteriet. Allerede i det øjeblik, du bare slipper speederen på en elbil, bremser den, og det får en effekt på dækkene,.

På grund af batterierne er elbiler flere hundrede kilo tungere end benzin- og dieselbiler. Det giver i sig selv et ekstra slid. Desuden er der ofte mere moment i en elbil.

– Med elbilernes høje moment fra stilstand bliver accelerationerne kraftigere, og sliddet på dækkene større, forklarer Christian Jensen, tekniker hos Bridgestone.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Den gode nyhed er, at elbil-ejerne selv kan gøre noget. Omend ikke for at komme det større dækslid helt til livs så i hvert fald mindske det. Rådet gælder dog for alle bilejere.

Hårdere accelerationer slider dækkene hurtigere. Sæt derfor i gang med en jævn acceleration, lyder rådet fra Bridgestone. Tjek i øvrigt jævnligt dæktrykket. Hellere at trykket ligger på maksimum end at der er for lidt luft i dækkene.

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler