Annonce:

De fleste bilister vil stadig køre på diesel og benzin

2023 var et år med markant fremgang til elbilerne. Men det er stadig fossilbilerne, folk med kørekort foretrækker.

I flere år har bilsalget i Europa været plaget af tilbagegang og svære tider. Men det ændrede sig en smule sidste år, hvor 10,5 millioner nye biler fik europæisk asfalt under hjulene.

Det er en fremgang på knap 14 procent i forhold til 2022. Og ser man på de europæiske markeder som helhed, var det faktisk kun i Ungarn, hvor bilsalget ikke gik frem.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

Det skriver De Danske Bilimportører i en pressemeddelelse.

Men det betyder også, at der var fremgang i salget herhjemme. Og det faktisk en pænt del mere end gennemsnittet i Europa – nemlig 17 procent i forhold til 2022.

LÆS OGSÅ: FDM advarer danske bilister mod særlig type bilsele

– De udfordringer, der har præget det danske bilsalg de seneste år, har også haft stor indflydelse på de øvrige lande i EU.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Tak fordi du så vores annoncer - artiklen fortsætter her:

– Vi glæder os over, at det i 2023 er lysnet, og der er igen blevet leveret mange nye biler til EU-borgerne, siger administrerende direktør hos De Danske Bilimportører, Mads Rørvig, i pressemeddelelsen.

Når man ser på fordelingen af biltyper – eller nærmere brændstof – er der også stor spredning. Og mens elbilerne hitter herhjemme, har de ikke rigtig fået fat i europæerne som helhed.

Sidste år blev der indregistreret halvanden million nye elbiler. Eller 14,6 procent af det samlede bilsalg inden for EU.

Annoncesektion:

NYT: TJEK DIN BILFORSIKRING MED VORES BEREGNER!

Indtast din nummerplade herunder og se billige priser på bilforsikringer med det samme!
Tak fordi du så vores annoncer - herunder er der mere gratis indhold!

De Danske Bilimportører mener, at årsagen bl.a. skal finde i, at en række lande har sagt farvel til subsidier til nye elbiler.

I Tyskland faldt salget eksempelvis drastisk, da støtteordningen på 3.000 euro, og før det helt op til 6.000 euro, bortfaldt før tid.

De Danske Bilimportører favoriserer elbilen og stiller sig underende overfor den nu manglende statsstøtte i Tyskland.

Annonce:

– Danmark er et godt forbillede for de andre EU-lande, når det gælder elbilsalget. Det er væsentligt, at skabe gode vilkår for flere elbiler i hele EU.

Og her spiller incitamenter en stor rolle. Tyskland er et godt eksempel på, at det kan få store konsekvenser for elbilsalget, hvis incitamenterne reduceres for tidligt, lyder det fra Mads Rørvig.

For diesel- og benzinbilernes vedkommende fordeler salget sig med 13,6 og 35,3 procent. Hybriderne stod for 25,8 procent af salget. Mens plugin-hybriderne måtte nøjes med beskedne 7,7 procent.

Annonce:

De øvrige drivmidler – herunder brint og gas – udgjorde 3 procent af nybilssalget sidste år. Herhjemme blev der sidste år ikke solgt én eneste brintbil. Det skyldes formentlig, at samtlige brintstationer lukkede. Læs mere om det her.


Annonce:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over ni år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Hader vi dem?

Annonce:

Læs også

Annonce:

Billig bilforsikring?

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Gratis artikler

Flere populære artikler