Den såkaldte grønne omstilling er en katastrofe for statskassen. Salget af elbiler har fået indtægterne fra afgifter på benzin til at styrtdykke med 38 procent.
Den danske statskasse bløder. Nye tal fra Skatteministeriet afslører et gigantisk fald i indtægterne fra afgifter på benzin og diesel.
På bare syv måneder er indtægten styrtdykket med 3,3 milliarder kroner, svarende til 38 procent.
Det er en direkte og alarmerende konsekvens af den grønne omstilling.
Tallene dækker perioden fra januar til juli 2025 og sammenligner med samme periode sidste år.
De viser, at indtægterne fra benzinafgift og afgift på olieprodukter er faldet fra 8,765 milliarder kroner til kun 5,456 milliarder kroner.
Det er et hul i statens budget, der skal findes andre steder.
Elbiler og eksport får skylden
Årsagen til det massive fald er en kombination af to faktorer.
For det første køber danskerne elbiler som aldrig før. Hver gang en benzinbil bliver erstattet af en elbil, mister staten en løbende indtægt fra brændstofafgifter.
For det andet er eksporten af brugte benzin- og dieselbiler eksploderet. Når en bil eksporteres, får ejeren en del af den oprindelige registreringsafgift tilbage.
Den kombination har fået den tidligere så stabile guldåre til at tørre ind.
Den eneste post i regnskabet, der i år har givet flere penge i statskassen, er afgiften på ansvarsforsikringer. Den er steget fra 885 millioner kroner til 973 millioner kroner.
Regningen sendes videre til bilisterne
På trods af det store hul i kassen, kan staten dog se frem til at hente nogle af de tabte penge hjem igen.
Det er bare bilisterne, der endnu engang kommer til at betale regningen.
Fra nytår 2026 stiger registreringsafgiften på elbiler nemlig markant.
Det sker, fordi regeringspartierne ikke har kunnet blive enige om en ny og langsigtet aftale for bilafgifterne.
Den tidligere skatteminister, Rasmus Stoklund (S), løb dermed fra sit løfte om at have en ny aftale klar inden sommerferien.
Den politiske usikkerhed skaber stor frustration i bilbranchen, men for statskassen betyder det altså en tiltrængt indsprøjtning af nye afgiftskroner.
Hele den kaotiske situation omkring de fremtidige bilafgifter er en historie, der har trukket ud i månedsvis.
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har den nye skatteminister, Ane Halsboe-Jørgensen, hidtil nægtet at give nogen som helst konkrete svar på, hvad bilisterne kan forvente sig af fremtiden.

