Annonce:

Citroën giver op – vil ikke bygge disse biler længere

Officielt hedder det sig, at Citroën skifter fokus. Men det skifte betyder døden for især de helt små biler.

Besøg vores annoncør:

Citroën er kendt for at være et mærke med et modelprogram præget meget af både nichemodeller og niche-agtigt design. Men sådan skal det ikke være længere.

Faktisk forsvinder også de helt små biler ud af det franske mærkes modelprogram. I stedet skal der fokuseres på de ‘temmelig store biler’.

Det skriver Autocar.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

I et interview med mediet gør mærkets administrerende direktør Thierry Koskas det klart, at man lægger sine kræfter i B- og C-segmentet. Det er biler af størrelser Citroen C3 og C5 Aircross – og det derimellem.

LÆS OGSÅ: Politiet beslaglægger bil uden at vide hvem der kørte

Det betyder også, at der ikke er nogen planer om at genoplive den lille bybil C1, der som trilling til Toyota Aygo og Peugeot 108 ellers gik som varmt brød blandt de danske bilister i midten af 00’erne. Mellem 2005 og 2012 fik 73.000 eksemplarer af tvillingebilerne danske nummerplader på.

Men samarbejdet er for længst slut, og det samme er Citroëns planer om en fortsættelse, hvis de da nogensinde har eksisteret. Det hele handler om produktionsomkostninger.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

– Bilisterne forventer at betale mindre (for en C-segment-bil, red.) i forhold til en bil i B-segmentet. Men for os er produktionsomkostningerne de samme, siger Thierry Koskas.

For at holde produktionsomkostningerne på et niveau, hvor franskmændene synes, det giver mening, vil Citroën i fremtiden bygge flere biler på C3’ernes teknik. Den såkaldte Smart-platform, der både kan laves som hybrid-, diesel- og benzinbiler samt rene elbiler ud af.

Det er dog ikke kun den lille Citroën, der nu forsvinder. Fremtiden for C5 X er heller ikke værd at skrive hjem om.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

– C5 X klarer sig godt. Men det er i et segment, der ikke eksisterer. Citroën skal være i B- og C-segmenterne, fordi disse er mærkets hjørnesten, siger direktøren.

På lidt længere sigt forventer Citroën at slanke modelprogrammet, før man i 2030 holder fast ved, at der kun er elbiler på menuen. Det står i skarp kontrast til konkurrenterne, som i disse dage nærmest står i kø for at fortryde den slags. Læs mere om det her.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler