Renault vil bevise, at brint ikke er en død teknologi. I hvert fald ikke endnu. Den nye varebil ‘Master’ fås både som diesel, el og brintbil.
Herhjemme skal Renault nok ikke regne med at sælge et eneste nyt eksemplar af varebilen Master. I hvert fald ikke af den slags der kører på brint.
Tilbage i september lukkede samtlige af de 19 brintstationer i Danmark nemlig ned. Og de er endnu ikke taget i brug igen.
Ikke desto mindre kan den fjerde generation af Renault Master fås som brintbil. Den kan dog også fås som konventionel dieselbiler eller – hvis man tør – som almindelig elbil med ledning.
Dieselmotoren i den nye Master har op til 170 hestekræfter. Mens elbilen med ledning leverer på til 141 hestekræfter og en rækkevidde på 410 kilometer, siger Renault.
LÆS OGSÅ: Porsche tester V8-motor med 600 hestekræfter som forbrænder brint
Brintbilen tekniske data kommer først senere. Renault er nemlig ikke klar til at bygge den brintdrevne varevogn endnu.
Lukningen af de danske brintstationer fik Hyundai til at trække mærkets eneste brintbil fra markedet herhjemme. Sådan en har Lars M. ellers købt og nu står han med en ubrugelig bil til næsten 600.000 kr. Læs mere om det her.