Mens andre mærker satser alt på el, holder BMW fast i benzin og diesel. Forbrændingsmotoren er fortsat fundamentet, der betaler for fremtidens elbiler.
BMW ser fortsat en klar fremtid for biler med forbrændingsmotor. Mærket fra München holder fast i både benzin og diesel. De motorer er nemlig afgørende for økonomien, som skal finansiere udviklingen af nye elbiler.
Det er en strategi, der adskiller sig fra flere konkurrenter.
Kommentaren kommer fra Klaus von Moltke. Han er global produktionschef for BMWs motorprogram.
I et interview med mediet Automobilwoche er han meget klar i sin holdning til hele spørgsmålet mellem strøm og forbrænding.
– Forbrændingsmotoren er vores fundament og finansierer også vores fremtidige drift.
– Den er meget vigtig og vil fortsat være meget vigtig.
Det betyder, at BMW fortsat vil bygge biler med både benzin- og dieselmotorer. Mærket har ingen planer om at stoppe produktionen foreløbigt. Strategien kaldes “åben for alle teknologier”.
“Det, der adskiller os fra mange konkurrenter, er, at vi er åbne for alle teknologier,” forklarer von Moltke. BMW ønsker at tilbyde kunderne alle muligheder uden at binde sig fast.
Udvikling af Euro 7-motorer og nye brændstoffer
BMW fortsætter aktivt med at udvikle sine forbrændingsmotorer. Det sker blandt andet for at leve op til de kommende Euro 7-emissionskrav. De nye regler stiller strengere krav til bilers forurening.
Udover tilpasningen til nye regler tester BMW også nye brændstoffer. Det er en del af arbejdet med at gøre forbrændingsmotoren mere fremtidssikret.
Samtidig med fokus på forbrændingsmotoren sker der også store fremskridt på elbil-fronten. BMW ser det ikke som et enten-eller, men som et både-og.
Pengene fra salget af benzin- og dieselbiler går direkte til den udvikling. Mærket har nu besluttet selv at udvikle og producere en central elbil-komponent.
Det drejer sig om de såkaldte invertere. Det er en del, som er afgørende for elbilers effektivitet.
Den seneste generation af BMWs invertere er markant forbedret. Den reducerer energitabet med hele 40 procent. Samtidig vejer den mindre end den tidligere version.
Der skal også være plads til elbiler, men…
En mere effektiv inverter betyder, at elbilen kan køre længere på en opladning. Det er en vigtig faktor for mange bilkøbere. Mindre energitab giver bedre rækkevidde og lavere driftsomkostninger.
BMWs strategi er altså todelt. På den ene side fastholder de en stærk position med forbrændingsmotorer. På den anden side investerer de massivt i at udvikle deres egen elbil-teknologi.
Det er en balancegang mellem nutidens indtjening og fremtidens teknologi. Men hos BMW bliver det altså ikke på bekostning af forbrændingsmotoren.
Og det er de faktisk ikke de eneste, tyskere der nu er begyndt at sige. Hos Mercedes vil man have nye forbrændingsmotorer til at ‘gå langt på strøm alene’.
Og hos Audi kan ledelsen nu ikke længere sige noget, hvornår man har tænkt sig at lægge forbrændingsmotoren i graven. Hvis det da overhovedet sker. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]