Den tyske bilgigant Audi dropper sit store løfte om kun at bygge elbiler. Topchefen, Gernot Döllner, bekræfter, at mærket ikke har tænkt sig at lægge forbrændingsmotoren i graven.
Fremtiden hos Audi bliver alligevel ikke fuldt elektrisk i den nærmeste fremtid. Producenten har ændret sin strategi markant.
Audi vil fortsat udvikle og sælge biler med forbrændingsmotor. Den nye plan er en kovending i forhold til tidligere udmeldinger om udelukkende at fokusere på elbiler.
Beslutningen kommer direkte fra Audis øverste chef, Gernot Döllner. Han tiltrådte som administrerende direktør i september 2023.
Han har et andet syn på fremtiden end sin forgænger, Marcus Duesmann. Döllner mener, at Audi har brug for større fleksibilitet i sit modelprogram. Noget der altså også gælder drivmidlet.
Planen om en fuldelektrisk fremtid blev oprindeligt annonceret for tre år siden. Dengang lød det, at den sidste Audi med forbrændingsmotor skulle produceres i 2025.
Det blev senere udskudt til 2033. Nu er den faste slutdato fjernet helt fra kalenderen.
Elbil-planer møder virkeligheden
Gernot Döllner har bekræftet, at biler med benzin- og dieselmotorer vil være en del af Audis sortiment i mange år endnu.
– Måske syv, otte eller ti år mere, siger direktøren til mediet Autocar.
Audi er ikke det eneste bilmærke, der har justeret sine elbil-planer. Sidste år måtte Volvo også droppe et lignende løfte om kun at sælge elbiler fra 2030.
Mercedes har også haft et mål om at blive et rent elbil-mærke. De har ligeledes været nødt til at trække i land.
Af de store tyske premiummærker er det kun BMW, der aldrig har meldt en officiel slutdato ud for forbrændingsmotoren.
Fremtiden for Audis motorprogram
Selvom strategien er ændret, er der stadig fremgang for Audis elbiler. I årets første kvartal leverede mærket 30,1 procent flere elbiler sammenlignet med samme periode sidste år.
Det store spørgsmål er, hvad Audi vil gøre, hvis EU fastholder sit forbud mod salg af nye biler med forbrændingsmotor fra 2035.
En mulig konsekvens kan være, at Audi stopper salget af benzin- og dieselbiler i Europa. I stedet kan de fokusere på at sælge bilerne på andre markeder. Det gælder især markeder med mindre strenge regler for udledning.
Den endelige udvikling vil afhænge af både markedet og den politiske regulering i de kommende år.
Elbiler er ikke det eneste, Audi har fortrudt. Det samme er tilfældet med det Formel 1-hold, tyskerne endnu ikke har kørt et eneste løb med.
Boosted kunne allerede i november fortælle, at 30 procent af Sauber, som Audi ellers havde overtaget den fulde kontrol med, igen er solgt fra. Læs mere om det her.
Tyskerne har dog andet og mere end brudte løfter og Formel 1-hold at forholde sig til. Kvaliteten halter nemlig også gevaldigt.
Det indrømmede Oscar da Silva Martins, der er chef for produkt- og teknisk kommunikation hos Audi, allerede tidligere på året.
Vi har helt sikkert været bedre kvalitetsmæssigt før. Men vi kommer dertil igen, sagde han i et interview med Motor1.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]