EU’s CO2-krav kan koste bilbranchen dyrt. Uden lempelser truer Stellantis-koncernen med at lukke fabrikker som den store Fiat-fabrik i Atessa, Italien.
Bilkoncernen Stellantis står over for en potentiel bøde på over 20 milliarder danske kroner. Årsagen er EU’s skærpede CO2-krav.
Koncernen, der ejer mærker som Peugeot, Opel og Fiat, advarer nu om, at det kan føre til fabrikslukninger.
Advarslen kommer fra koncernens europæiske chef, Jean-Philippe Imparato. Det skete på en konference i det italienske parlament i Rom den 1. juli.
Det skriver Automotive News.
Bilmærkerne inden for EU skal nedbringe den gennemsnitlige CO₂-udledning markant inden 2027. Hvis målene ikke nås, venter der store bøder.
For at undgå de store bøder skal Stellantis ifølge egne beregninger fordoble salget af elbiler. Det skal ske på meget kort tid.
Koncernen anser det for at være en urealistisk opgave. Det skyldes den nuværende infrastruktur, efterspørgsel og prisniveauerne på elbiler.
EU-krav truer Fiat Ducato-fabrik i Italien
Jean-Philippe Imparato fremlagde et klart ultimatum på konferencen i Rom.
– Vi har to muligheder: enten øger vi salget af elbiler betydeligt – hvilket ikke er muligt – eller også reducerer vi produktionen af benzin- og dieselbiler, udtalte han og fortsatte:
– I så fald bliver fabrikkerne nødt til at lukke.
Som et konkret eksempel blev Sevel-fabrikken i Atessa nævnt. Det er Europas største fabrik for lette erhvervskøretøjer. Her bygger Stellantis blandt andet den populære Fiat Ducato.
Fabrikken kan komme i alvorlige problemer. Det sker, hvis produktionen ikke hurtigt kan omstilles til en større andel af elektriske køretøjer.
Kamp mod tiden for at undgå bøder
EU’s klimapolitik har til formål at mindske biltrafikkens klimapåvirkning. Flere bilproducenter har dog advaret om, at de stramme krav kan give bagslag.
En lav efterspørgsel på elbiler kombineret med strenge regler kan føre til tabte arbejdspladser. Det kan også reducere bilindustriens konkurrenceevne i Europa.
Stellantis har tidligere haft succes med lobbyarbejde. Koncernen har fået gennemført, at bøderne ikke kun baseres på salget i 2025. I stedet beregnes de ud fra et gennemsnit for årene 2025 til 2027.
På trods af den mindre lempelse oplever Stellantis fortsat store udfordringer. Koncernen har svært ved at se, hvordan målene kan nås uden drastiske konsekvenser.
Stellantis-forhandlere er også presset. Alene i Danmark er det svært at skaffe biler til landet. Ejeren bag importøren Wismo Group, kom da også ud af 2024 med et gigantisk tab på bundlinjen. Læs mere om det her.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]