Den danske Peugeot-importรธrs ejer, Global Auto Holdings, er tynget af en enorm gรฆld efter aggressive opkรธb, som koster over en milliard kroner i renter alene.
Den danske Peugeot-importรธrs moderselskab, Global Auto Holdings, betalte svimlende 1,2 milliarder kroner i renter sidste รฅr.
De massive finansielle omkostninger betyder, at selskabet ender med et underskud pรฅ 348 millioner kroner efter skat. Det sker pรฅ trods af en markant fremgang i omsรฆtningen.
De hรธje renteudgifter er en direkte konsekvens af en aggressiv opkรธbsstrategi. Strategien har vรฆret finansieret af store lรฅn.
Det skriver Motormagasinet.
Global Auto Holdings ejer Wismo Group, som tidligere var kendt som K.W. Bruun. Wismo Group stรฅr blandt andet for importen af Peugeot, Citroรซn, DS og Opel i Danmark.
I 2024 kรธbte Global Auto Holdings netop Wismo Group. ร ret fรธr overtog selskabet den britiske bilforhandlerkรฆde Lookers Limited.
De to opkรธb kostede samlet set omkring 11 milliarder kroner. Stรธrstedelen af belรธbet blev finansieret gennem lรฅn.
Enorme renteudgifter presser รธkonomien
I lรธbet af 2024 lรฅnte selskabet yderligere 14,5 milliarder kroner. Lรฅnene har en รฅrlig rente pรฅ mellem 8,37 og 11,5 procent.
En stor del af gรฆlden skal indfries inden 2029. Det drejer sig om lรฅn for cirka 1,5 milliarder dollars.
Gรฆldsรฆtningen er fortsat ind i det nye รฅr. I januar og februar 2025 blev der optaget yderligere lรฅn for at udvide en eksisterende lรฅneaftale.
Renten pรฅ det lรฅn er ikke fast. Den fรธlger markedsrenten i enten USA eller Canada. Det betyder, at renten kan stige og gรธre gรฆlden endnu dyrere.
Den store gรฆldsbyrde har sat sine spor i regnskabet. Selskabets samlede egenkapital er nu i minus med over 2,74 milliarder kroner. Alene rentebetaling er sรฅ voldsom, at Boosted har omtalt den fรธr. Lรฆs mere om det her.
Driften er forbedret markant
Alligevel er der lyspunkter i selskabets drift. Driftsindtjeningen viser et overskud pรฅ 674 millioner kroner. Det er en vรฆsentlig forbedring fra et driftsunderskud รฅret fรธr.
Den positive drift viser, at selve kerneforretningen er sund. Men de hรธje finansielle omkostninger trรฆkker det samlede resultat ned.
Pรฅ trods af de rรธde tal pรฅ bundlinjen og den store gรฆld vurderer ledelsen, at driften kan fortsรฆtte. Det fremgรฅr af selskabets seneste รฅrsregnskab.
Ledelsen har analyseret markedsforholdene og sammenholdt det med รธkonomien i bilimporten. Konklusionen er, at der ikke er vรฆsentlige usikkerheder, som truer den fortsatte drift.
Mens moderselskabet kรฆmper med finanserne, fortsรฆtter bilmรฆrkerne med at udvikle nye modeller. De kommer bare ikke til Danmark. I hvert fald ikke i Stellantis’, som ejer Peugeot, tilfรฆlde.
Men ogsรฅ det har de hรธjere herre end dem i Wismo Group nu lovet at lave om pรฅ. Noget andet er dog, at Stellantis-koncernen selv kรฆmpe med รธkonomien.
Bl.a. krรฆver flere aktionรฆrer, at topdirektรธren, der blev fyret i december sidste รฅr, betaler en gigantisk lรธn pรฅ mere end 175 millioner kroner tilbage. Lรฆs mere om det her.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: [email protected]