Bilmærket Nikola, der ville bygge elektriske lastbiler, kaster nu i lighed med Fisker Inc. håndklædet i ringen. Omkring 1.000 ansatte mister jobbet.
Det amerikanske bilmærke Nikola, der ville bygge elektriske lastbiler, er gået konkurs.
Selskabet har indgivet konkursbegæring i henhold til Chapter 11. Det sker efter, at virksomheden har brugt alle sine penge uden at kunne finde nye.
Nikola skal nu finde en kurator til konkursboet, som kan sælge bilmærkets værdier. Ifølge Nikola selv drejer det sig om et sted mellem 500 millioner og 1 milliard dollar.
Retsdokumenter viser dog, at selskabets gæld forventes at ligge mellem 1 og 10 milliarder dollars. Det skriver Reuters.
– Ligesom andre virksomheder i elbilindustrien har vi været konfronteret med adskillige markeds- og makroøkonomiske faktorer, der har påvirket vores drift, siger Nikolas administrerende direktør, Steve Girsky, i en pressemeddelelse.
– Desværre har vores bedste bestræbelser ikke været tilstrækkelige til at overvinde disse betydelige udfordringer, og bestyrelsen har besluttet, at Chapter 11 er den bedst mulige vej frem under de nuværende omstændigheder for selskabet og dets investorer.
Det vilde er, at Nikola for bare 5 år siden under en bølge af nystartede elbilselskaber, var mere værd end Ford.
Nikola havde i 2020 en markedsværdi på 27 milliarder dollars, selvom de aldrig havde solgt et eneste køretøj.
De havde endda indgået en milliardaftale med GM. En aftale som ville sikre Detroit-giganten 11 procent af Nikola mod leverancer af levere batteri- og brintteknologi til Nikolas biler.
Ligesom GM’s samlebånd skulle bygge Nikolas pickup, Badger.
Badger skulle have haft 906 hestekræfter og en rækkevidde på 966 km i med brint. En ren elbil var også planlagt. Men den nåede aldrig længere end prototype-stadiet.
Nikola fik nogle af sine lastbiler ud på de amerikanske veje. Men ikke uden besvær. Firmaet byggede den første elektriske lastbil i 2021.
Men herefter begyndte det hurtigt at gå galt. Bl.a. fordi bilerne brød i brand.
Nikola blev også indhyllet i skandale, da grundlæggeren, Trevor Milton, blev fundet skyldig i bedrageri.
Han er dømt for at have forfalsket en video af lastbil, så det så ud, som om den kørte af sig selv. I virkelighed rullen bilen nedad bakke.
Milton bildte i øvrigt investorerne ind, at lastbilen var tættere på produktion, end det var tilfældet.
Nikolas konkurs følger i kølvandet på en række andre konkurser i bilindustrien. Her er mærker som Fisker, Proterra og Lordstown Motors allerede bukket under.
Flere virksomheder i bilindustrien kan være på vej i samme retning. I hvert fald har flere af både bilmærkerne og deres underleverandører varslet enorme spareplaner, der både lukker fabrikker og fyrer tusindvis af ansatte. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: