På flere markeder droper Stellantis-koncernen skærmene i den nye Opel Frontera og Citroën C3 Aircross. Efter 15 års “touch-vanvid” er den fysiske mobilholder nu standard.
Efter 15 års intenst skærm-vanvid, hvor bilproducenterne har proppet kabinerne med store og ofte farlige touchskærme, går bilgiganten Stellantis nu den stik modsatte vej.
I de absolut billigste udgaver af Opel Frontera og Citroën C3 Aircross er den store infotainmentskærm helt fjernet.
I stedet får kunderne en simpel mobilholder.
Det er især den nye 2025-model af Opel Frontera, der har vakt opsigt.
Her har Reddit-brugere delt billeder af basismodellen “Edition”, hvor den store infotainmentskærm er erstattet af et prominent og simpelt stykke plastik: en smartphone-holder.
Bilen er dog ikke helt uden teknologi.
En bevidst og billigere løsning
Standardudstyret omfatter stadig et basis-radiosystem, Bluetooth-højttalere, en mikrofon og et USB-C stik til opladning af telefonen.
Klimaanlægget betjenes med simple, manuelle drejeknapper.
Hvis man absolut vil have en indbygget skærm, kan den tilkøbes for 1.200 dollars, svarende til omkring 8.300 danske kroner.
Den skærmløse løsning er ikke en fejl eller en forglemmelse. Det er en bevidst strategi fra Stellantis, der også tilbyder en lignende løsning i søstermodellen, Citroën C3 Aircross.
Den samme filosofi ses i de små, elektriske quadricykler som Citroën Ami og Fiat Topolino, der heller ikke har nogen infotainment-skærm.
En reaktion på sikkerhed og omkostninger
Beslutningen om at droppe skærmen skal ses i lyset af to store og voksende problemer i bilindustrien: sikkerhed og omkostninger.
Flere undersøgelser har vist, at de store touchskærme udgør en alvorlig sikkerhedsrisiko.
En undersøgelse fra 2022 konkluderede, at det er markant sværere og mere distraherende for en fører at lave simple justeringer, som at ændre temperaturen eller skifte radiokanal, på en touchskærm sammenlignet med fysiske knapper.
Det samme kom svenskerne frem til i undersøgelse, som Boosted også har omtalt, endnu før det.
Den voksende bekymring for sikkerheden har for nylig fået den europæiske sikkerhedsorganisation Euro NCAP til at reagere.
Euro NCAP kræver fysiske knapper
Som Boosted for nylig kunne fortælle, har Euro NCAP netop indført et nyt krav.
Fra 2026 vil det ikke længere være muligt at opnå en topkarakter på fem sikkerhedsstjerner, hvis fem helt basale funktioner er gemt væk i en menu på en skærm.
Ud over sikkerhedsaspektet handler beslutningen fra Stellantis også om at spare penge. Og det især på fabrikkerne.
Ved at fjerne den dyre skærm kan basisprisen på bilen holdes nede, lyder koncernens forsvar for den helt bogstaveligt billigere løsning.
Samtidig “fremtidssikrer” det bilen.
En indbygget skærm bliver hurtigt teknologisk forældet, mens en smartphone altid er opdateret. Det kan have en positiv effekt på bilens gensalgsværdi.
Den skærmløse strategi er en del af en større tendens, hvor flere bilproducenter nu begynder at lytte til den massive kritik af de store skærme.
Som Boosted også for nylig kunne fortælle, har VW-chefen Thomas Schäfer netop været ude og undskylde for mærkets udskældte touch-knapper. Han indrømmer, at de var en “kæmpe fejl” og lover, at de fysiske knapper får et stort comeback.

