May Mobility, der lever af at udvikle selvkรธrende teknologi til biler, har i denne uge mรฅtte meddele 13 procent af sine ansatte, at de skal finde nyt arbejde.
Det er hรฅrde tider mange steder, ogsรฅ i bilindustrien. Herhjemme skรฆrer bilimportรธrerne kraftigt ned pรฅ antallet af forhandlere, og bilmรฆrker bliver fyret og forsvinder helt fra landsdele.
Pรฅ den anden side af Atlanten hรธrer fyringer til dagens orden. Og nu mรฅ endnu et bilfirma meddele, at der skal skรฆres ned.
Ovenikรธbet kraftigt. May Mobility, der lever af at udvikle selvkรธrende teknologi til biler, har i denne uge fortalt 13 procent af sine ansatte, at de ikke lรฆngere har noget job.
Det skriver avisen The Detroit News.
– Vi sรธrger for kompensation, sundhedsforsikring og andet, der kan hjรฆlpe de ramte kolleger videre i karrieren, lyder det fra May Mobility.
Virksomheden er langt fra blandt verdens stรธrste. De 13 procent svarer til 40 stillinger. Men det er bare den seneste fyringsrunde i en hรฅrdpresset bilindustri.
LรS OGSร : 4.000 biler fra Fisker undersรธges for ny kritisk fejl
Og der kan vรฆre flere pรฅ vej. Senest er Ford nรฅet til enighed med en fagforening i Tyskland. Aftalen betyder, at 3.500 ansatte pรฅ Saarlouis-fabrikken i Tyskland mister deres job i 2025.
Til den tid vil den sidste Ford Focus vรฆre bygget. Ford ved dog endnu ikke, hvad der skal ske med fabrikken. Sidste รฅr sprang en kรธber nemlig fra i sidste รธjeblik. Lรฆs mere om det her.