Annonce:

Bilchef: Kun to kinesiske bilmærker overlever i Danmark

Lige nu vrimler det med dem. Og der er flere på vej. Men hos hollandske Van Mossel tror chefen på, at kun to kinesiske bilmærker overlever i Danmark.

Van Mossel importerer selv MG uden for Danmark, hvor man herhjemme tager sig af Mercedes’ forretning i København.

Men ifølge hollandske topchef direktør Eric Berkhof er der kun plads til to kinesiske bilmærker i Danmark.

MG, som mærket godt nok ikke importerer til Danmark, men har importen af i andre lande, og så BYD.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I hvert er det de to bilmærker, som vil kunne klare sig på egen hånd i konkurrencen om de europæiske bilister, fortæller Mercedes-chefen.

Topchefen, hvis firma kom til Danmark ved at overtage en række Mercedes-forretninger i storkøbenhavn sidste år, mener desuden, at Polestar/Volvo kan klare sig, fordi man har Geely i ryggen.

Det skriver Motor-magasinet.

Resten? Ja, de knækker halsen på konkurrencen. Og måske er det hollandske bud ikke så langt fra virkeligheden, som det lyder. Selvom man måske ikke ligefrem kan kalde udtalelserne for upartiske…

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Allerede sidste år trak Nio, der også kommer fra Kina, sig i store træk fra det danske marked. Mærket fyrede i første omgang nogle menige ansatte, før landechefen også røg sig en tur.

De stillinger, som ikke blev nedlagt, rykkede Nio til et fælles ‘nordisk hovedkontor’ i Sverige. Og i Norge har mærket heller ikke fået det gennembrud, man formentlig havde håbet på.

Her er størstedelen af salget i dag til taxaselskaber i Oslo. Salget til privatbilister er skrumpet meget. Og for et andet kinesisk mærke er det faktisk helt slut.

Artiklen fortsætter efter videoen:

HiPhi, der blev rost til skyerne i norsk test, er fortid. Tilbage i august sidste år kastede moderselskabet håndklædet i ringen. Og samme måned blev konkursbegæringen godkendt af en kinesisk domstol.

Mærket stoppede allerede i foråret 2023 med at bygge biler. Oprindeligt var det planen, at samlebåndet kun skulle ligge stille i seks måneder.

Et halvt år som skulle bruges på at få styr på forretningen.

Mere efter annoncen:

Men siden er bl.a. de ansatte i mærkets såkaldte flagship store i Norge forsvundet. Fisker Inc., hvis grundlægger Henrik Fisker er dansk, havde ikke kinesiske bagmænd.

Men måske Mossel-chefen ikke får ret i sine antagelser. For herhjemme er det lykkedes blandt andet Xpeng at få godt med vind i sejlene. De sælger – med især G9 og G6 som frontløbere – tusindvis af biler til danskerne. Og det ser ikke ud til at stoppe.

Mere efter disse links:

Tilbage hos Van Mossel, hvis fulde navn egentlig er Van Mossel Automotive Group, er der planer om at ekspandere yderligere i Danmark. Men det kræver, som Mobility Watch citerer Eric Berkhof for at sige, både tid og penge.

Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]

Læs flere artikler efter annoncerne:
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til [email protected]
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også