Kan du huske Yugo? Balkan-mærket er på vej tilbage efter en konkurs i 2008. Og nu forlyder det, at Yugo Automobile vil sælge biler for så lidt som 90.000 kroner.
Med danske afgifter holder prisen nok ikke.
Alligevel forlyder det, at det genfødte Yugo Automobile, som to professorer sikrede sig rettighederne til i februar 2025, vil sælge biler for så lidt som 90.000 kroner.
Bilmærker hævder, at man udvikler en bil der kan køre på flere forskellige typer brændstof. Udover benzin sigter det genfødte balkan-mærke efter LPG (naturgas) og måske endda ethanol.
Men alene på benzin skal den nye Yugo kunne klare sig med et forbrug på hele 45 kilometeren literen. Altså hvis man tager udgangspunkt i det evigt upålidelige WLTP-norm.
Men på papiret ser det godt ud. Og det gør prisen også. Hvis vi da lige skræller de danske afgifter fra. Skulle bilen komme hertil, vil den utvivlsomt blive meget dyrere på grund af benzinmotoren.
Hvad er så planen herfra? Det er en køreklar prototype på udstillingen ‘Expo’ i Serbiens hovedstad Beograd i 2027. Helt konkret finder udstillingen sted i dagene mellem 15. maj og 15. august næste år.
Yugo-folkene har altså voldsomt travlt, hvis de skal nå at have noget til at køre.
Vi ved dog allerede nu, hvordan den nye Yugo skal se ud. Og i lige med eksempelvis den nye Renault 5 minder den genfødte Yugo da også i nogen grad – nogen vil sige meget – om den forkortede Fiat 127, originalen var baseret på.
Det oprindelige Yugo eller Zastava Yugo fandt faktisk vej til Danmark i 1980’erne og 1990’erne, hvor den mest populære bil var den Fiat-baserede Yugo 45.
Et hurtigt kig i motorregisteret afslører dog, at der i dag ikke er indregisteret en eneste Yugo i Danmark. Boosted kunne kun finde et eneste eksemplar, og den har stået som afmeldt siden januar 2021.



