To serbiske professorer har sikret sig rettighederne til bilmærket Yugo, der ellers gik konkurs i 2008. Målet er at bygge biler igen.
Serbien vil genoplive bilmærket Yugo, som tidligere blev produceret i det daværende Jugoslavien.
To serbiske professorer står bag projektet, og de forventer at have en prototype klar inden for de næste par år.
Det oplyser den serbiske tv-kanal SAT.
Yugo blev oprindeligt produceret af det serbiske bilmærke Zastava mellem 1978 og 2008.
Fabrikken lå i byen Kragujevac og byggede blandt andet Fiat-modeller på licens til det jugoslaviske marked. Senere udviklede virksomheden deres egen model, som fik navnet Yugo.
Det nye projekt, der har sikret sig rettighederne til navnet, ledes af Aleksandar Bjelic og Darko Marceta, der begge har erfaring fra bilindustrien.
De arbejder på at skabe en ny udgave af Yugo, der skal tilpasses nutidens bilmarked. De tekniske detaljer er endnu ikke offentligt tilgængelige, men planen er at fremstille en rummelig stationcar, muligvis med benzin- eller elmotor.
Idéen om at skabe en jugoslavisk bil udsprang oprindeligt af regimets ambitioner i 1960’erne og 1970’erne.
Modsat mange andre socialistiske lande havde Jugoslavien en mere åben økonomi. Det betød, at man forsøgte at eksportere til Vesten. Blandt varerne var biler.
Yugo var jugoslavernes håb om at opnå succes og international anerkendelse.
Produktionen begyndte i slutningen af 1970’erne, og i 1980’erne blev bilen introduceret i USA som en økonomisk overkommelig europæisk model.
Yugoen opnåede da også en vis succes. I 1988 blev en ny model, Yugo Florida, lanceret. I løbet af det første år blev der solgt 220.000 biler.
90’ernes krig på Balkan fik dog alvorlige konsekvenser for bilproduktionen. Zastava-fabrikken overlevede de første år af konflikten, men blev beskadiget under NATO’s bombning af Serbien i 1999.
Produktionen fortsatte i et begrænset omfang frem til 2008, hvor det hele gik konkurs. Siden har ingen villet røre ved bilproduktion i det moderne Serbien.
I dag har Yugo opnået en vis kultstatus. Selvom bilen aldrig blev kendt for høj kvalitet eller nævneværdig komfort, har modellen en historisk værdi, og nogle bilentusiaster ser den som et interessant samlerobjekt.
Med planerne om at genoplive Yugo håber Bjelic og Marceta at skabe en bil, der kan vække interesse blandt potentielle investorer. De forventer at kunne præsentere den første prototype i forbindelse med Beograd Expo i 2027.
Serbien har tidligere haft ambitioner om at opbygge en national bilindustri, men det har vist sig udfordrende i en globaliseret økonomi.
Om den nye Yugo kan blive en succes, afhænger af flere faktorer, herunder finansiering, teknologiske valg og markedets interesse.
Og lige markedets interesse kan være svær at fange. Mange nyere bilmærker har trods lovende modeller allerede knækket halsen. Sådan gik det blandt andet for det dansk-amerikanske Fisker Inc. sidste år.
Hvis det nye Yugo-projekt lykkes, vil det være første gang i mange år, at Serbien fremstiller en bil.
Det er dog endnu for tidligt at sige, hvordan det endelige produkt kommer til at se ud, og om det kan få fodfæste uden for landets grænser.
Læs flere artikler efter annoncerne: