Kinamærke vil bygge 370.000 biler på forladt Ford-fabrik i Europa

Kinesiske Geely har sikret sig en aftale om at overtage dele af Fords fabrik i Valencia for at bygge op med 370.000 elbiler – også til Ford.

Annonce

Den kinesiske bilgigant Geely har indgået en opsigtsvækkende aftale med Ford om at overtage en lukket del af den spanske fabrik i Almussafes, Valencia.

Med opkøbet sikrer Geely at koncernen kan bygge kinesiske elbiler i Europa og dermed undgå toldsatser og andre handelsbarrierer.

Det skriver branchemediet La Tribuna de Automoción med henvisning til kilder tæt på forhandlingerne mellem Ford og Geely.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Aftalen drejer sig om samlehallen “Body 3” som tidligere byggede populære modeller som Ford Mondeo og S-Max.

Planen er, at Geely vil starte produktionen af en ny elbil under den interne kode 135.

Modellen bygger på GEA-platform, som blandt andre Smart og Lynk & Co. bygger biler på. I Europa skifter samme teknik navn til E2.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Samarbejdet betyder, at Ford i fremtiden skal benytte kinesisk teknologi til deres egne modeller. Geely har lovet at levere teknikken, skriver det spanske medie.

Kinesisk teknologi og produktion af Geely E2 i Valencia

For de spanske Ford-ansatte i Valencia er nyheden en lettelse, da fabrikken længe har kæmpet med faldende produktionstal.

Mange klassiske Ford-modeller er blevet pensioneret, uden at der er trillet en direkte afløser ind på samlebåndene.

Det gælder bl.a. Mondeo-modellen som også har været populær i Danmark hos private men faktisk også i politiet.

Ford har ikke sagt meget om situationen på fabrikken i Valencia. Andet end at ‘man ligger i forhandlinger med flere parter’.

Medier i Spanien citerer dog lokale kilder for at sige, at de mange underleverandører allerede er forberedt på, at kineserne rykker ind.


Fabrikken i Valencia er langtfra det eneste anlæg, som Ford har haft svært ved at holde kørende. Flere steder i Europa er produktionen enten lukket eller tæt på at blive det.

Sidste Ford Focus ST og fabrikken i Saarlouis

I 2023 kunne Boosted fortælle, at Ford var tæt på at lukke deres store fabrik i Saarlouis i Tyskland. Selvom den danske importør forsøgte at benægte historien, endte det alligevel med en lukning.

I september 2025 trillede den allersidste Ford Focus ST af samlebåndet på den tyske fabrik. Det markerede afslutningen på en æra for Ford, der nu må se mod øst for at sikre fremtiden.

Vil du se flere bilnyheder fra Boosted.dk? Tilføj Boosted.dk som foretrukken kilde herunder:
Tilføj som foretrukken kilde på Google
Redaktionen
Redaktionen
Redaktionen på Boosted.dk har arbejdet professionelt med biljournalistik siden 2013 og dækker dagligt nyheder, analyser og baggrundshistorier fra bilbranchen i Danmark og udlandet. Erfaringen spænder bredt og omfatter både klassiske biler, motorsport og den nyeste udvikling inden for elbiler, batteriteknologi og mobilitet.

Boosted har redaktionel tilstedeværelse i Årslev nær Odense og i Roskilde på Sjælland.

Har du en god historie til os? Skriv til [email protected]
Annonceindhold

Nyeste artikler

Annonce


Annonce

Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Bilbranchen

Annonce

Annonce for Auto Show

Annonce

Annonce for Klassikermarkedet