Tre elmotorer skal hjælpe den mægtige V12’er ind i en fase af livet. Muligvis ikke den sidste.
Lamborghini vil ikke sige meget om selve bilen. Men fabrikken i Sant’Agata vil nu alligevel gerne løfte lidt af sløret. I hvert fald for motoren som stadig er den legendariske 6,5-liters V12’er.
LÆS OGSÅ: Trods 30 ansatte – Dette mærke sælger “ingen” biler i Danmark
For som noget helt nyt får motoren hjælp af en hybridpakke. Med strømmen fra hele tre elmotorer sikrer italienerne sig, at den store motor klarer stadigt strengere emissionskrav.
Men det er måske ikke helt så skidt endda. For kigger vi på antallet af hestekræfter, er der mange at komme efter. Også i forhold til den sidste Aventador. Ultimae, som den hed, måtte nemlig nøjes med med 770 hestekræfter.
Et miljøvenligt monster
Afløseren har allerede 1.000 hestekræfter allerede fra dag et. Og det er ikke alt. For som noget nyt for topmodellen har Lamborghini langt om længe fundet en dobbeltkoblingsgearkasse frem. En der kan holde.
En af Aventadorens største ankepunkter var netop gearkassen. En semi-automatiserede manuel-løsning, der haltede gevaldigt. Især når det gik med alt andet end motorvejs-hastighed.
Og selvom batteripakken med en størrelse på 3,7 kW er relativt beskeden, gør den alligevel mere godt for bilen, der indtil videre kun er kendt som LB744. Batteridelen hjælper nemlig også på co2-udledningen fra den store forbrændingsmotor. Lamborghini siger, at emissionstallet er 30 procent mindre end i Aventador Ultimae.