7 ud af 10 danskere kører videre uden at vide, hvad advarselslamperne i deres biler fortæller dem, viser en ny undersøgelse.
Det ser skidt ud ude på de danske veje. I hvert fald når man kigger ind i kabinerne og om bag rattet.
For her kan det blinke og blinke med lysende advarselslamper. Men danskerne kører for størstedelens vedkommende bare videre. Og så helt uden at vide, hvad advarslen betyder for dem.
Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet blandt 879 danske bilister for Gjensidige.
I undersøgelsen svarer hele 7 ud af 10 bilister, der har set en lampe, de ikke kendte til, at de er kørt videre, selvom en lampe, de ikke kendte betydningen af, lyste.
LÆS OGSÅ: Danmarks mest berømte Lamborghini solgt på tvangsauktion
Og selvom det er dumt at ignorere bilens advarsler, er der ifølge skadedirektøren i Gjensidige alligevel en tommelfingerregel, bilisterne kan forholde sig til ude i trafikken.
– Som udgangspunkt kan man bruge som tommelfingerregel, at ser man en gul lampe, så kan man køre videre, men man bør derefter undersøge, hvad der er galt med bilen.
– Ser man derimod en rød lampe, så skal man stoppe sin bil, og ofte også tilkalde hjælp, lyder det fra direktøren.
Og er lampen rød, er det en rigtig dårlig idé at køre videre. For det risikerer at betyde uoprettelig skade på bilen. Eller i hvert fald betyde store værkstedsregninger.
– Kører man videre med en rød lampe lysende i bilen, så risikerer man, at man ødelægger vitale dele som eksempelvis motoren.
9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING
Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:– Og det bliver en rigtig dyr fornøjelse, når den skal repareres eller udskiftes. Mit råd er derfor også, at det altid er bedre at stoppe bilen, hvis man er usikker på en lampes betydning, og ikke køre videre før man er sikker på, at det er forsvarligt, siger Lene Rasmussen