Annonce:

5,5 millioner elbiler får revolutionerende bremser

Bilisterne kender allerede løsningen fra styretøjet i moderne biler. Men nu er det ikke kun rattet, der skal styres af elektronik. Det samme skal bremserne, mener Bosch.

Den tyske underleverandør i bilindustrien, Bosch, har udviklet et nyt “brake by wire”-system til elbiler. Systemet, der i øjeblikket testes på svenske veje, forventes at blive installeret i 5,5 millioner elbiler inden 2030.

“Brake by wire” er en teknologi, der erstatter den traditionelle mekaniske forbindelse mellem bremsepedalen og bremserne med et elektronisk system.

Fordelen er ifølge tyskerne en mere præcis og effektiv bremsepedal. Ligesom designerne får større frihed, når der er færre mekaniske dele at tage hensyn til.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Bosch er ikke den første virksomhed, der har udviklet “by wire”-teknologi til biler. Tesla og Toyota/Lexus har lagt “steer by wire”-systemer i sine biler.

Boschs nye system adskiller sig ved at være det første “brake by wire”-system, der er designet specifikt til elbiler.

Elbiler har et regenerativt bremsesystem, der genbruger energi fra opbremsninger til at oplade batteriet. Boschs “brake by wire”-system er designet til at arbejde sammen med det regenerative bremsesystem og optimere den samlede bremseeffektivitet.

Det nye “brake by wire”-system fra Bosch eliminerer den mekaniske forbindelse mellem bremsepedalen og selve bremsesystemet fuldstændigt.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

I stedet omsættes bilistens tryk på pedalen til et elektrisk signal, der sendes til systemet. Selvom systemet er elektronisk, anvender det stadig bremsevæske og fungerer hydraulisk.

For at øge sikkerheden er systemet udstyret med to separate pumper. Hvis den ene pumpe svigter, vil den anden pumpe automatisk tage over og sikre, at alle fire hjul stadig kan ‘gribes’ af bremseskiverne og kalibre.

Ifølge Bosch giver den nye teknologi bilproducenterne større frihed i forhold til placeringen af de forskellige komponenter i bremsesystemet, da der ikke længere er behov for en mekanisk forbindelse.


Dette kan potentielt forbedre sikkerheden i mange biler. Systemet er også lettere end traditionelle bremsesystemer. Det betyder, at bilerne kommer længere på den samme mængde strøm. I hvert fald i teiroen.

Bosch har gennemført omfattende tests af firmaets nye bremsesystem. Blandt andet har de udstyret en Nissan Ariya med systemet og kørt 3.290 kilometer over seks dage.

Turen gik fra Berlin til det nordlige Sverige og gik gennem byer som København og Stockholm. Testene har givet Bosch værdifulde data og indsigt i systemets ydeevne under forskellige forhold.

– Vi udførte tusindvis af bremseoperationer under turen og var derfor i stand til at få vigtig indsigt og data om bremsesystemets opførsel, lyder det fra Bosch i en pressemeddelelse.

Bosch har allerede modtaget adskillige bestillinger på systemet fra forskellige bilproducenter. Virksomheden forventer at lancere det nye “brake by wire”-system i efteråret 2025.

Annonce:

Og det er der brug for. Tyskerne står nemlig en akut øknomisk krise.

Ledelsen varslede i begyndelsen af februar, at flere end de 12.000 fyringer, der allerede er på vej, kan komme på tale. Læs mere om det her.

Tak fordi du læste med.
Læs flere artikler efter annoncerne:


Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Populære

Annonce:

Få vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Flere populære artikler

Læs også