Er kørekortet røget? Her kan du køre 6 meter og få det igen

I Danmark kan den motorsagkyndige finde på at bede dig om at parkere baglæns ind i bås. I Kenya skal du styre en legetøjsbil rundt på et bord – ja, seriøst!

Med mindre du er Kevin Magnussen, så var din køreprøve nok ikke det nemmeste, du har oplevet. De færreste sætter sig bag rattet uden antydningen af nervøsitet den dag.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

Altså hvis køreprøven foregår i Danmark. For vidste du, at den samme prøve er helt anderledes i Kenya? Nok ikke. Men det samme gør sig faktisk gældende i Kazakhstan af alle steder.

Her er der den motorsagkyndige slet ikke med til køreprøven. Han sidder i hvert fald ikke ved siden af. Det gør derimod et hav af computerudstyr, som overvåger dig.

Her har vi fundet nogle virkelig underlige facts om køreprøver rundt om i verden.

Reklameblok:



I Kenya: Der er mega meget trafik i det afrikanske land. Alligevel skal du ikke ud på vejene under selve køreprøven. Nej, du skal sidde ved et bord og lege med en modelbil, fordi du skal vise, at du kender reglerne i trafikken… Den lader vi lige stå et øjeblik

I Kazakhstan: Ifølge zuto.com er Kazakhstan det sværeste sted i verden at bestå køreprøven. Her minder vi lige om Borat stammer derfra – fiktiv eller ej.

Når det er så svært, kan det måske have noget at gøre med, at du under køreprøven er overvåget af computere og ikke et menneske. Det er altså en computer, der bestemmer, hvordan du klarede køreturen.

Reklameblok:

I Andorra: Kan du kun komme til køreprøve om onsdagen. Og kun om morgenen!

LÆS OGSÅ: SE LISTEN: Her skal politiets nye fotovogne køre rundt

I Libyen:… er bilen godt pakket under køreprøven. Foruden dig og den motorsagkyndige er andre aspirerende bilister, der skal til køreprøve samme dag, nemlig også med i bilen. Det samme er en politibetjent.

I Egypten: Er det nemt at tage kørekortet. Der er kun en praktisk prøve. Men den involvere ikke andet end 6 meters forudrettet kørsel, og 6 meter i bakgear. I nyere tid er denne suppleret med en teoretisk prøve på 10 spørgsmål.

I Rumænien: Bliver du fotograferet tre gange undervejs på ruten. Du ved, som dokumentation for at du overhovedet var til stede under køreprøven.’

I Mexico: Nogle vil nok sige, at visse bilister har “trukket deres kørekort i en automat”. Mindre flatterende prædikat at få sat på sine køreevner – eller mangel på samme.

Nå, men sådan var det faktisk mere eller mindre i Mexico frem til 2018. I dag er det meget sværere at opnå førerret. Du skal bestå en skriftlig teoriprøve…

I Slovenien: Skal du svare på spørgsmål om “det mest økonomisk køremønster” for at vise, at du har forståelse for at ‘køre grønt’.

I USA: Varierer kravene til køreprøven helt enormt. Hvad, der skal til for at bestå en køreprøve, er nemlig op til den enkelte stat. I nogle stater kan du sætte dig bag rattet som 14-årig, mens du andre steder skal vente, helt til du er fyldt 21. At få et kørekort koster i gennemsnit 104 dollars. Godt 660 danske kroner.

I Pakistan: Skal du bevise, at du kan aflæse en nummerplade på 20 meters afstand. That’s it. Køreprøven foregår på et lukket anlæg, hvor der skal manøvreres gennem nogle kegler og bakkes retur. Teoriprøven kan du tage samme dage – og der intet minimumskrav, når det kommer til antallet af køretimer.

I Indonesien: Du skal kun have svaret rigtigt på 21 ud af 30 spørgsmål – så er teoriprøven bestået. Så er køreprøven straks nemmere. Du skal vise, at du kan køre frem, bakke og op og ned ad bakke. That’s it!

I Honduras: Skal du bare møde op på et bestemt kontor – så må du køre bil. Eller sådan var det indtil for nylig. Nu er kravet lidt skrappere, du skal nemlig først svare på et par simple spørgsmål.. men køreprøven eksisterer stadig ikke.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk