Annonce:

10 skjulte omkostninger ved elbiler som ingen taler om

Der er meget fรฅ – hvis overhovedet nogen – der taler om alle omkostninger ved elbiler. Mรฅske fordi mange af dem kun rammer indirekte. Det gรธr bare ikke regningen mindre.

Elbilerne er kommet for at blive. Men det retfรฆrdiggรธr ikke altid mange af de omkostninger, der er forbundet med dem.

Isรฆr ikke nรฅr man tรฆnker pรฅ, at bilerne basalt set er meget mere simple end deres modstykker med forbrรฆndingsmotor.

Sรฅ her har vi samlet 10 af de skjulte omkostninger, du som elbil-ejere bรธr kende til. Ogsรฅ hvis du bare overvejer at anskaffe dig en.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

For lad os vรฆre รฆrlige – sรฅdan som det danske afgiftssystem er skruet sammen, er det meget mere fordelagtigt at kรธbe en elbil. I hvert fald hvis man ikke vil flรฅs af staten i registreringsafgift.

Nรฅr det sรฅ er sagt, peger meget pรฅ, at den kunstige hjรฆlp, elbilerne fรฅr fra staten, holder hรฅnden under salget.

En ny opgรธrelse fra bilproducenternes europรฆiske sammenslutning ACEA viser nemlig, at elbilerne halter langt bag efter, nรฅr det kommer til den samlede bilpark.

Rene elbiler udgรธr eksempelvis bare 1,8 procent af alle biler inden for Europa. Og selv ikke hvis vi lรฆgger hybridbilerne oven i det regnestykke, kan vi komme over 4 procent. Lรฆs mere om det her.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

De 10 skjulte omkostninger ved elbiler

Meget dyre batterier
Mens et mรฆrke som Volkswagen regner med, at priserne pรฅ rรฅmaterialer til batteriproduktion styrtdykker de kommende รฅr, er det ikke nรธdvendigvis noget, bilisterne mรฆrker noget til.

Bilisterne kan kun forholde sig til de biler, der er pรฅ markedet. Og gรฅr de batterier i stykker, er det rasende dyrt. Batteripakken til en Tesla Model S koster eksempelvis over 100.000 danske kroner.

Meget bedre er det ikke, nรฅr vi taler om elmotorerne. Audi vil eksempelvis have 110.000 kroner for รฉn ny motor til en e-tron. AV…


Lange ladetider og meget dyrt strรธm
Dem, der siger, at de nyder ladepauser i en elbil, lyver. Det tager simpelthen for lang tid.

Og nรฅr du sรฅ holder ved andet end en hjemmelader, som alle i รธvrigt ikke har adgang til, er det ganske enkelt for dyrt. Alt for dyrt. Ifรธlge nordmรฆndene koster det nu lige sรฅ meget at lynlade som at fylde en forbrรฆndingsmotor med diesel.

Og nรฅr vi nu er ved det der med hjemmeopladning. Det er ogsรฅ alt, alt for dyrt. I hvert fald nรฅr det kommer til selve ladeboksen. Hvis du selv vil eje sรฅdan en, lรธber det op i flere tusinde kroner.

Nogle firmaer tager endda det samme belรธb for at sรฆtte skidtet op, sรฅ du kan leje dig til selve boksen – ikke strรธmmen, kun boksen – pรฅ mรฅnedsbasis. Det giver ingen mening.

Elbilers absurde vรฆrditab
Alle nye biler taber i vรฆrdi. Og sรฅdan er det. Men elbilerne ligefrem rasler ned.

Annonce:

Det er isรฆr forbrugernes frygt for batteriernes tilstand i brugte elbiler, der sender priserne nedad. En Jaguar i-Pace er eksempelvis 70 procent mindre vรฆrd pรฅ bare 5 รฅr. Og det mรฆrke vil fra 2026 kun bygge elbiler.

Latterlig rรฆkkevidde i koldt vejr
Elbilerne er pรฅ mange mรฅder en latterlig rejsemakker. Ikke pรฅ grund af bilerne generelt, men pรฅ grund af batterierne.

De kan aldrig leve op til, hvad bilmรฆrkerne lover. Bevares, det er helt pรฅ mรฅnen at mรฅle elbilers rรฆkkevidde efter WLTP-standarden der er skabt til benzin- og dieselbiler.

Men selv ved รฉn minusgrad har tyske ADAC, der svarer til FDM herhjemme, bevist, at rรฆkkevidden i elbiler bare forsvinder ned i et dybt, sort hul. Det er ikke fedt, hvis du skal kรธre langt. At lade en elbil bliver aldrig fedt – og hvis du nyder de pauser, kรธrer du helt รฆrligt en bil, der er for dรฅrlig.

Annoncer:
Responsiv Iframe

Meget dyrere forsikring
At det er dyrere at forsikre en elbil er delvist selve elbilens skyld. Men det er i lige sรฅ hรธj grad bilmรฆrkernes skyld. Og sรฅ selvfรธlgelig bilisternes.

Elbilerne er ofte bygget, sรฅ de er komplekse at reparere pรฅ. Bilmรฆrkerne tager absurde penge for reservedele, og bilisterne kรธrer som hjernedรธde bag rattet.

Mange elbil-ejere tror, at de er udรธdelige bag rattet og derfor bare kan hakke klampen i bund. Derfor bliver de ogsรฅ overraskede, nรฅr det gรฅr galt i en Tesla Model Y med baghjulstrรฆk og 300 hestekrรฆfter. For det ‘er vi jo ikke vant til’. Kรธr ordentligt!

Annonce:

Fรฆrre vรฆrksteder ved hvad de laver
Bilfabrikkerne skal egentlig – i hvert fald ifรธlge EU-lovgivningen – sรฆlge diagnosevรฆrktรธjer til bรฅde deres egne og de frie vรฆrksteder.

Men det har bilfabrikkerne det ikke godt med. Sรฅ de gemmer sig og siger, at den slags desvรฆrre ikke er pรฅ lager. Eller i bedste fald i restordre.

Og det gรธr, at bilisterne i mange tilfรฆlde er tvunget til at vรฆlge de dyrere mรฆrkevรฆrksteder. De frie mekanikere kan mรฅske nok skrue i en elbil, men de ved ofte meget lidt om hvordan, fordi bilfabrikkerne ikke vil give dem vรฆrktรธjerne, der fortรฆller hvordan og hvorledes.

ร˜get slid
Elbilerne er ofte bรฅde tungere og hurtigere end de mest populรฆre benzin- og dieselbiler. Og det slider. Isรฆr pรฅ dรฆkkene.

En beregning fra den Michelin-ejede kรฆde Euromaster viser, at dรฆkkene til elbiler – som man altsรฅ ikke kan komme uden om – ofte er 100 procent dyrere end dรฆkkene til benzin- og dieselbiler. AV.

Ladestandere er et helvede
Trods EU-regler, der skulle begrรฆnse sรฅdan noget som roamingpriser ved ladestandere, er det stadig et helvede.

For selvom der bliver flere ladestandere, krรฆver de forskellige lรธsninger, flere apps og betalingskort. Det er unรธdvendigt bรธvlet, og du kan desuden aldrig vรฆre sikker pรฅ, at ladestanderne virker.

At der stadig findes steder i Danmark, hvor der er langt mellem ladestanderne, er dissideret pinligt. Selv brintstationer kan ikke rigtig fรฅ opbakning. EU har kun kunnet bestemme sig for, at der ikke mรฅ vรฆre mere end 200 kilometer mellem brintstandere i unionen. Come on…

Betaling for funktioner
Det her gรฆlder alle nye biler. Men i elbilerne er det storslemt med softwarefunktioner, der skal tilkรธbes eller betales ekstra for.

Tesla vil eksempelvis have betaling for, at du kan lytte til Spotify, som du i forvejen betaler for. Hvad fanden – ja, undskyld sproget – ligner det?

Afhรฆngig af elpriserne
Hvis ikke du har en fastpris-aftale eller kan lade om natten, hvor strรธmmen som regel er billigst, er du bundet til at glo pรฅ strรธmpriser for at jagte den billigste mulige ‘tankfuld’ til din elbil.

Du skal altsรฅ skubbe dit forbrug af hensyn til noget andet, og det er et skridt tilbage. Nogen vil endda mene flere.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ