Det er ikke mere end et par måneder siden, at myndighederne blot prøvede det af. Men det har tilsyneladende haft den ønskede effekt. Og fra 1. januar er der en ny, permanent lov på vejene.
For en gangs skyld har det ikke noget med bødestraf at gøre, når en bestemt ny lov allerede fra 1. januar 2024 gør sig gældende på de danske veje.
Men danskerne skal alligevel vænne sig til et nyt syn på vejene. Mandag den 1. januar bliver det nemlig tilladt for ekstra lange lastbiler at køre rundt i Danmark.
Det oplyser Transportministeriet i en pressemeddelse.
Hovedargumentet er, at de ekstra lange lastbiler kan have mere med ad gangen og dermed spare CO2.
LÆS OGSÅ: Tesla genindfører kritiseret krav
Det er faktisk transportministeren Thomas Danielsens eget parti, Venstre, der fremsatte lovforslaget. Tilbage i oktober blev der indført en forsøgsordning med lastbiler på op til 34 meter. De fik lov til at køre på udvalgte strækninger mellem Aarhus og Høje-Taastrup.
Og det har tilsyneladende kastet den ønskede effekt af sig. For mandag den 1. januar slippes de ekstra lange lastbiler løs i hele landet.
– Vi skal udnytte veje bedst muligt, og derfor åbner vi for at kunne køre ekstra lange lastbiler der, hvor vejene tillader det. Når en enkelt lastbil kan fragte mere, giver det både mindre CO2 og færre køretøjer på vejene, og er altså både en gevinst for klimaet og for trængslen.
– Vi skal ikke kun sikre, at lovgivningen er på plads til dobbelttrailerne. Vi skal også sikre de fysiske rammer, så det rent faktisk er muligt og sikkert at køre med så lange lastbiler på danske vej, sagde transportministeren i september, før forsøget begyndte.
Om forsøget med de lange lastbiler:
Forsøgsordningen med dobbelttrailere kræver en ændring af færdselsloven, således at det bliver tilladt at tilkoble mere end to påhængskøretøjer.
Lovforslaget om dobbelttrailere ventes fremsat i Folketinget i oktober og at kunne træde i kraft den 1. januar 2024.
Forsøget med dobbelttrailere vil løbe i fem år, hvorefter det evalueres.
Kilde: Transportministeriet