Men Danmark arbejder med et budget på 160 milliarder kroner i den såkaldte Infrastrukturplan 2035, skruer svenskerne op til 1.200 milliarder.
Sverige har netop præsenteret en fornyelse af landets vejnet til den gigantiske sum af 1.200 milliarder svenske kroner.
Selv når det regnes om til danske kroner, regner de lige ovre på den anden side af Øresund med at bruge svimlende 820 milliarder kroner på nye veje.
Det gjorde generaldirektøren for den svenske Trafikstyrelsen, Jonas Bjelfvenstam, på et pressemøde.
Pengene kommer fra et flertal i Sveriges lovgivende forsamling, Riksdagen. Og de skal bruges i løbet af de kommende 12 år.
Det er i første omgang ringveje i udkanten af Stockholm og motorveje mellem Malmø og Ystad, der skal bruges penge på.
Før der sker noget, skal Trafikstyrelsens nationale plan dog sendes i såkaldt offentlig høring. Det betyder, at alle i Sverige kan foreslå ændringer. I hvert fald i teorien.
Først når høringsperioden er forbi, kan regeringen gå i gang med tilrettelser, før der endelig sker noget fra og med 2026.
Ifølge Mestmotor har flere kommuner, særligt i det nordlige Sverige, gjort det klart, at de er på vej med ændringsforslag til planen.
Til sammenligning besluttede den daværende socialdemokratiske regering herhjemme i 2021 at sætte 160 milliarder danske kroner af til vejprojekter.
Det skete efter aftale med en lang række andre partier i Folketinget.
Men svenskerne synes altså, der er behov for mere. Meget mere. Og selvom der virkelig bliver slået hul på sparegrisen, synes kritikere allerede, at der er sat alt for lidt af.
Ifølge flere svenske medier er der ikke sat penge af til udvidelser og vedligehold af en række jernbanestrækninger. Det var ellers forventet.

