At Jaguar har fyret sit reklamebureau er ikke nok. For salget af mærket biler er styrtdykket siden en meget omdiskuteret relancering.
Jaguar kan kun se til, mens mærkets europæiske salg styrtdykker med 97 procent. Mærket satser dog stadig på et helt elektrisk comeback.
Den tidligere britiske bilmærke Jaguar står midt i intet mindre end et kollaps. Salgstallene er styrtdykket med op til 97 procent i Europa.
Og det i en periode, hvor mærket vil omstille sig til kun at bygge elbiler. Alt sammen i periode hvor konkurrenterne ellers flygter fra alle løfter om kun at bygge elbiler.
Globalt faldt Jaguars registreringer med 47,7 procent i første kvartal af 2025. Der blev kun indregistreret 7.070 af mærkets modeller på verdensplan i perioden.
Ser man på hele det seneste regnskabsår, solgte Jaguar 26.862 biler globalt.
I Europa er situationen endnu værre. Her blev der kun registreret 49 nye Jaguar-modeller i april 2025.
Det er et fald på hele 97,5 procent sammenlignet med april 2024, hvor tallet var 1.961 biler.
Den nedadgående tendens ses også for årets første fire måneder i Europa. Her har Jaguar registreret 2.665 biler. Det er et fald på 75,1 procent sammenlignet med samme periode året før.
Baggrunden for de markant lavere registreringstal er en fundamental omlægning af modelprogrammet. Jaguar har gradvist indstillet produktionen af flere kendte modeller.
Jaguars fremtid er død eller elektrisk
Modeller som F-Type, XE, XF, E-Pace og I-Pace bygges ikke længere. Kun SUV-modellen F-Pace fortsætter midlertidigt på samlebåndene.
Bilmærket har dog en klar plan. Jaguar skal relanceres som et rent elbilmærke. Det indebærer nyt design, ny teknologi og et skærpet fokus på et nyt segment.
Det indisk-ejede Jaguar mener nemlig, at man er mindst lige så meget værd som Bentley og Rolls-Royce.
Første skridt i den nye strategi er en elektrisk GT. Modellen har fået navnet Type 00. Den forventes lanceret på markedet i løbet af 2026.
Prisen for den nye elektriske GT vil afspejle det nye premiumfokus. Startprisen forventes at overstige 1 million danske kroner.
Faktisk har Jaguars direktør sagt, at han slet ikke vil sælge nye biler, hvis ikke de koster mindst 1 million kroner.
Jaguar sigter med Type 00 mod et eksklusivt segment snarere end volumen i ordrebøgerne. Det ser dog allerede nu til at slå fejl.
For midt i den ellers storslåede relancering med en meget omdiskuteret woke-reklame for netop et nyt Jaguar, er folkene bag fyret. Læs mere om det her.
Moderselskabet tjener penge – men ikke på grund af Jaguar
På trods af den nuværende nedtur for Jaguar-mærket har moderselskabet Jaguar Land Rover-gruppen (JLR) en solid økonomi.
I det seneste regnskabsår kunne JLR for første gang i meget lang tid fortælle, at der er sorte tal på bundlinjen.
Overskuddet landede på 3,33 milliarder dollars. Det er det højeste overskud for koncernen i mere end et årti.
Det positive resultat kan primært tilskrives den store efterspørgsel efter Land Rovers SUV-modeller. Især modellerne Defender, Range Rover og Range Rover Sport er populære.
De tre Land Rover-modeller solgte tilsammen over 272.000 enheder. Salget i Nordamerika for JLR steg med 14,4 procent i første kvartal af 2025.
Den positive udvikling i Nordamerika er således den primære årsag til, at forretningen kører rundt og kan tjene penge til sin indiske ejer Tata Motors.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]