Volvo har fået ny direktør. Eller det vil sige, han har været der før. Og nu vil Håkån Samulsson have mærket på slankekur. I Sydafrika forsvinder 63 procent af forhandlerne.
Volvo Cars implementerede en ny agentmodel i Sydafrika fra 1. februar. Modellen betyder, at forhandlerne ikke længere ejer bilerne. De sælger nu bilerne på vegne af Volvo.
Omstruktureringen sker samtidig med store ændringer i det sydafrikanske bilmarked. Det gælder især for Volvo og deres forhandlernetværk. Situationen ændres, selvom Volvo EX30 blev landets bedst sælgende elbil sidste år.
Konkurrencen på bilmarkedet i Sydafrika er blevet intensiveret markant. Især kinesiske bilmærker har hurtigt vundet store markedsandele. Det har skabt et betydeligt pres på etablerede mærker som Volvo.
Som en direkte reaktion på den nye markedssituation har Volvo truffet en beslutning. De vil reducere antallet af forhandlere kraftigt. Hele 12 ud af de hidtidige 19 Volvo-forhandlere i Sydafrika står til at lukke ned.
Det svarer til en reduktion på 63 procent af det samlede netværk. Beslutningen er baseret på en evaluering foretaget af Volvo i løbet af 2024. Evalueringen kiggede på salgspotentiale og andre faktorer relateret til mærket for at vælge de fortsættende forhandlere.
Agentmodel og konkurrence presser Volvo
Lukningerne forventes at være helt afsluttet inden for de kommende måneder. Hele processen involverer tætte forhandlinger med de berørte forhandlere og deres ejere.
Fagforeninger har udtrykt kritik af nedskæringerne. De er især bekymrede for mulige jobtab blandt de ansatte hos de berørte forhandlere. Volvo understreger dog, at de berørte medarbejdere ikke er direkte ansat af Volvo Cars.
Alligevel arbejder Volvo på at mindske de negative konsekvenser for de ansatte.
– Vi arbejder sammen med de berørte forhandlere for at afbøde negative effekter på job, selvom de ikke er Volvo-ansatte, og vi har ingen forpligtelse til at gøre det,” udtaler en talsmand for Volvo.
Volvo ser allerede tegn på, at situationen håndteres internt hos forhandlergrupperne. “Vi ser allerede berørte medarbejdere blive absorberet af deres egen gruppe eller af andre Volvo-forhandlere, der vil forblive åbne, tilføjer talsmanden ifølge TopAuto.
På trods af den store reduktion i antallet af fysiske forhandlere forventer Volvo at kunne opretholde sit salgsniveau i Sydafrika. Målet er at sælge lige så mange biler i år, som de gjorde sidste år.
Det vidner om en stærk tro på effektiviteten af den nye agentmodel. Det viser også en tillid til styrken hos de resterende syv forhandlere i landet.
Fremtiden for Volvo i Sydafrika
Volvo anerkender, at der kan blive tale om økonomisk kompensation. De lukkede forhandlere kan modtage penge, afhængigt af de individuelle aftaler.
– Vi vil indgå en fair aftale med vores forhandlernetværk, der kan omfatte kompensationer, når det er relevant, oplyser Volvo Cars.
Den markante ændring for Volvo i Sydafrika afspejler de globale udfordringer i bilindustrien. Faktorer som digitalisering, nye salgsmodeller og øget konkurrence fra nye aktører former branchens fremtid.
Volvos strategi i Sydafrika er et tydeligt eksempel på, hvordan bilproducenter tilpasser sig de nye tider. De forsøger konstant at optimere deres distributionsnetværk og justere deres salgsstrategier.
Kan de fastholde deres markedsandel med markant færre forhandlere og en helt ny salgsmodel? Kun tiden vil vise, om den valgte strategi bærer frugt.
Selvom Volvo nu skærer ned i Sydafrika, fortsætter mærket med at udvikle nye bilmodeller globalt.
På Boosted.dk kan du læse meget mere, om hvordan Volvo alligevel ikke kan undvære benzinmotoren, og bakker når det kommer til elbiler.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: [email protected]