Volvo stopper salget af benzin-og dieselbiler i Danmark

Foto: Volvo/PR

Danmark er bare det andet land i verden, hvor Volvo ikke vil sælge rene fossilbiler. Den foreløbig deadline for overgangen til strøm siger 2030.

EU vil forbyde nye benzin-og dieselbiler i 2035. Men meget tyder på, at svensk-kinesiske Volvo mener, at det skal gå endnu hurtigere. I hvert fald i Danmark. I en pressemeddelelse skriver den danske importør, at man derfor stopper salget af rene benzin-og dieselbiler til danskerne nu.

– Vi har i Danmark allerede nu valgt at fokusere salget helt på vores Recharge-modeller. Det gør vi, fordi fremtiden er elektrisk, og fordi Volvo Cars vil være førende inden for elbiler i premium-klassen, og så gør vi det, fordi efterspørgslen lige nu overgår udbuddet, siger den administrerende direktør for Volvo i Danmark Sarka Heyna Fuchsova.

Spørger man Volvo, vil danskerne i høj grad have el- og plugin-hybrider, fordi infrastrukturen med ladestandere allerede er stærk og i fortsat vækst. Volvos danske forhandlernet fik allerede 1. september besked på, at salget stoppet.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Til Ekstra Bladet fortæller Volvo dog, at kunder som allerede har bestilt benzin- og dieselbiler selvfølgelig får bilerne leveret.

Volvo: Vi kan miste kunder på det her
At et farvel til diesel- og benzinbilerne kan koste de svenske kinesere kunder, er Volvo helt klar over.

– Vi er klar over, at vi potentielt kan miste kunder ved kun at udbyde vores Recharge-modeller, men vi forventer en stigning i ordrer på 25 procent næste år. Det tør vi forvente, fordi vi kan se, at det er der, efterspørgslen er, især når vi er i premium-segmentet, lyder det fra direktøren.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Allerede næste år forventer Volvo, at mærket sælger lige mange el- og hybridbiler herhjemme. Hybridbilen fortsætter man i øvrigt med at tilbyde. I hvert fald indtil 2030. Men også den biltype bliver danskerne nogle af de første som må undvære, mener Sarka Heyna Fuchsova.

 

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk