Den nye Volvo FH16 er ikke bare Europas mest potente lastbil. Den lever ogsรฅ op til alle gรฆldende emissionsnormer. De sรฅkaldte Euro6-krav.
Du finder ikke vildere lastbil pรฅ de europรฆiske veje end Volvo FH16. Den nye aftapning kรธrer med en 17-liters, 6-cylindret dieselmotor, der leverer 780 hestekrรฆfter.
Alligevel bruger den fem procent mindre brรฆndstof og har syv procent mere moment end sin forgรฆnger.
Det skriver Volvo Trucks AB i en pressemeddelelse.
– Vores ingeniรธrer har leveret en motor, der kombinerer det hรธjeste drejningsmoment og effektniveau i enhver europรฆisk lastbil med overlegen brรฆndstofรธkonomi.
LรS OGSร : Disse elbiler er totalt forsvundet โ hvor blev de af?
– Fakta taler for sig selv โ mere drejningsmoment og kraft med betydelige brรฆndstof- og CO2-besparelser er et fantastisk resultat.
– Det betyder, at vores kunder kan udfรธre deres opgaver mere effektivt og med hรธjere produktivitet, siger Jan Hjelmgren, der er Head of Product Management and Quality hos Volvo Trucks.
Kan mindre gรธre det, kan effekten i den nye 6-cylindrede dieselmotor godt skrues ned. Faktisk leveres den i tre trin. 600, 700 og 780 hestekrรฆfter. Topmodellen ruller afsted med et massivt moment pรฅ hele 3.800 Nm.
Og man behรธver faktisk ikke engang hรฆlde diesel pรฅ den store lastbil. I alle udgaver kan D17-motoren kรธres pรฅ det kunstigt skabte HVO-diesel. Et brรฆndstof, der kan laves pรฅ eksempelvis gammel madolie.
Lรฆs flere spรฆndende nyheder fra og om bilernes verden lige her!
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ fortรฆl os det: bj@boosted.dk