Annonce

Volvo er nr. 1: Mercedes risikerer milliard-bøde fra EU

En ny rapport fra Transport & Environment afslører bilmærkerne der risikerer kæmpe EU-bøder. Mercedes har ikke solgt nok elbiler og må nu købe CO2-kvoter af Volvo.

Mens Volvo er nummer 1 i EU’s emissionskapløb, risikerer Mercedes at blive ramt af en milliardstor bøde for at forurene for meget.

En ny rapport afslører, at Mercedes-salget ikke er ‘grønt’ – det vil sige består nok af elbiler – i forholds til EU’s emissionskrav.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Det er lobbyorganisationen Transport & Environment (T&E), der har lavet en ny gennemgang.

Den ser på, hvilke bilmærker der er i fare for at skulle betale enorme bøder for ikke at opfylde EU’s emissionskrav.

Ifølge rapporten ser det nemlig slet ikke ud til, at alle de store europæiske bilmærkerne i sidste ende vil kunne klare skærerne. Og det selvom bilisterne ikke køber ‘nok’ elbiler

Det skyldes dels, at EU har lempet reglerne, dels at mærkerne kan “samle” deres udledningsmål og handle internt med CO2-kvoterne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Tesla, Volvo og BMW klarer sig

Gennemgangen viser store forskelle mellem de enkelte mærker.

Bortset fra Tesla, der udelukkende sælger elbiler, er kinesiske Volvo Cars “klart foran” i kapløbet. En meget stor del af Volvos salg består af el- eller hybridbiler.

Det betyder, at de er mere end sikre på at undgå bøder.

Mere efter videoen

Også BMW, Stellantis-koncernen og Renault ser ud til at opfylde kravene uden problemer. Volkswagen klarer den også, men kun lige akkurat og med den “mindst mulige margin”.

Et enkelt stort mærke halter dog alvorligt bagefter.

Mercedes tvinges til at købe kvoter af Volvo

Den store taber i gennemgangen er Mercedes-Benz.

Ifølge T&E er den tyske gigant “ikke kommet langt nok til at opfylde emissionskravene” på egen hånd.

For at undgå at skulle betale en milliardbøde direkte til EU, bliver Mercedes derfor nødt til at købe emissionsrettigheder.

Det mest sandsynlige scenarie er ifølge rapporten, at Mercedes bliver tvunget til at købe kvoterne af konkurrenterne.

Mere efter annoncen

Den situation er dybt ironisk.

Netop Mercedes-chef Ola Källenius står, som formand for bilmærkernes organistation ACEA, i spidsen for et massivt pres for at få EU til at droppe det kommende 2035-forbud mod benzinbiler.

Som Boosted for nylig kunne fortælle, er Volvo omvendt et af de eneste bilmærker, der offentligt har angrebet Mercedes’ holdning og i stedet kræver, at EU holder fast i forbuddet.

Mere efter annoncerne
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og har skrevet professionelt om biler i over 11 år. Har du en god idé til en artikel? Så skriv til [email protected]
Responsiv Iframe
Annonce

Nyeste artikler

Annonce

Motorsport

Annonce

Populære

Nyheder til dig

Annonce

Få gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populære artikler

Læs også