Volkswagen indrømmer nu, at tyske mærke er bagud i forhold til konkurrenterne i bilindustrien. Det skal 9 ny biler nu rette op på.
Volkswagen erkender, at de er bagud i forhold til konkurrenterne på visse områder. Efter “Dieselgate” har mærket ikke kunnet dominere i Europa som tidligere.
Elbilerne og konkurrencen fra kinesiske producenter har også taget ledelsen i Wolfsburg på sengen. Og på trods af en vis succes i lande som Danmark, udebliver den generelle succes for ID.-serien af tyskernes egne elbiler.
Onsdag præsenterede VW derfor en ny plan, der skal rette bilmærket og en katastrofal gæld ud. Planen kalder de “Triple A: Accelerate, Attack, and Achieve”. Målet er at genvinde konkurrenceevnen i løbet af få år.
Men allerede i november 2023 sagde den administerende direktør, at Volkswagen ikke længere er et konkurrencedygtigt mærke.
Volkswagen planlægger at lancere ni nye biler inden 2027. Og selvom det lyder af mange, satser tyskerne ikke alt på elbiler. Faktisk vil kun to af dem køre på strøm.
ID.2 lander i 2026 og suppleres af den nyligt præsenterede ID.1 i 2027. Sidstnævnte har en pris ‘omkring 20.000 euro’, lyder det. I Danmark kan det veksles til en pris på 150.000 kroner.
Inden disse to ‘prisvenlige’ elbiler kommer på markedet, er førsteprioritet lanceringen af anden generation af T-Roc.
Volkswagen har betegnet denne kompakte crossover som deres sidste, nye bil med forbrændingsmotor. Der er store forventninger til denne model, da den sidste år var næsten lige så populær som Golf i Europa.
På et møde med medarbejderne på fabrikken i Wolfsburg forsikrede direktør Thomas Schäfer sine ansatte om, at mærket og deres arbejdsplads har en fremtid. Det selvom VW vil flytte Golf-produktionen til Mexico og fyre hele 35.000 ansatte.
Den helt elektriske Golf skal på den anden side bygges i Wolfsburg. Og det på VW-koncernens kommende Scalable Systems-platform (SSP).
Den niende generation af Golf, der er udviklet i samarbejde med Rivian, vil udelukkende være elektrisk. Den elektriske Golf forventes dog først at komme på markedet i slutningen af dette årti.
Derfor holdes forbrændingsmotoren i live sammen med den nuværende Golf Mk. 8.
Volkswagen har også bekræftet planer om en elektrisk T-Roc. Men denne model venter ikke lige rundt om hjørnet. I stedet er de nye modeller er en del af en planlagt, løbende udvidelse af modelprogrammet.
Konkurrencen på markedet forventes at blive endnu hårdere, når disse nye elbiler kommer på markedet. Det handler ikke kun om konkurrencen fra Kina. Men også fra europæiske producenter.
Renault har intensiveret sin indsats inden for elbiler. Mens Volkswagen først lancerer en tilsvarende model i 2027. Den nye Twingo kommer på markedet omkring et år før ID.1, og franskmændene vil formentlig kunne tilbyde bilen til samme pris.
Den nye Renault 5 er allerede på markedet. Mens ID.2 til 25.000 euro først kommer om cirka et år. Renault lancerer også Renault 4 som en økonomisk elektrisk crossover.
Softwareproblemer har præget lanceringen af flere produkter i de seneste år. Faktisk er VW’s satsning på egetudviklet software så stor en katastrofe, at man nu er klar til skrotte hele det såkaldte Cariad-program. I stedet satser VW på Rivians hjælp.
Det gør heller ikke historien om den fejlbehæftede software bedre, at tyske medier før nytår kunne afsløre, at 800.000 biler var med i et større datalæk. Her er over 35.000 biler i Danmark regnet med. Læs mere om det her.
Læs flere artikler efter annoncerne: