VILDT… trist: Hyundai skrottede planerne om en superbil


Bilen, som Hyundai faktisk udviklede på, fik i første omgang tilnavnet ‘bestyrelsesformandens bil’.

Rygterne er svirret i årevis. Men først nu bekræfter Hyundai, at man faktisk havde planer om en superbil. Var det blevet til noget, skulle bilen have haft centermotor. Men planer blev skrottet i 2017, det afslører N-afdelingens tidligere topchef, Albert Biermann, i et interview med Top Gear.

Hyundai var så langt med planerne om en superbil, at de ansatte på fabrikken vidste, hvad der blev talt om, når nogen nævne kodenavnet ‘The Chairman’s Car’. Albert Biermann, der i sin tid blev hentet til Sydkorea fra en stilling som chef i BMW’s M-afdeling, var hjernen bag projektet.

Men faktisk havde han også presset på, for at BMW’s bestyrelse skulle give grønt lys til en superbil. Det fik han dog aldrig. Og den dag i dag er det 41 år siden, BMW sidst havde en superbil på programmet. Nemlig M1 som blev bygget i 453 eksemplarer mellem 1978 og 1981.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Det kan en Hyundai ikke koste
Den koreanske superbil skulle have været Hyundais første bud på en N-model. Og den blev udviklet med en benzinmotor som det første. Hvad ville Albert Biermann ikke fortælle. Andet end motoren var en hybrid.

Ingeniørernes arbejde gjorde dog, at motorrummet lige så godt kunne rumme en pakke med brændselsceller.

Men det var så også det. Og hvorfor? Jo, de høje herre på Hyundais hovedkvarter havde det stramt med bilens pris. Den ville – var bilen blevet til noget – have kostet 150.000 dollars svarende til 1,1 mio. danske kr. Altså før afgifter. Og det mente de øverste chefer ikke, at en Hyundai kunne koste.

Artiklen fortsætter efter reklameblokken:




Paradoksalt nok sælger mærket i dag en masse eksemplarer af elbilen Ioniq 6. Og selv i et land som Tyskland, hvor bilisterne ikke pålægge samme sindssyge afgifter som herhjemme, koster bilen alligevel fra 45.000 euro. Svarende til 335.000 danske kr. Det kan man heller ikke ligefrem kalde billigt. På den anden sælger Hyundai også stadig billig-bilen i10.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over syv år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk