I elbilernes Paradis, Norge, nægter en bilforhandler at hjælpe sine kunder med at købe en benzinbil. Det vil nemlig være forkert, synes direktøren.
Nye benzinbiler kan snart være fortid i Norge. Det samme gælder i øvrigt dieselbilerne. Enkelte bilforhandlere har allerede droppet salget af benzinbiler.
Hos en af landets største bilimportører Harald A Møller mener man lige frem, at det er forkert at vejlede kunderne til købet af en benzinbil.
Fremtiden er elektrisk, lyder det fra den administrerende direktør i et interview med BBC.
På trods af Norges kolde klima, der nedsætter rækkevidden på elbiler, vælger nordmændene i stigende grad elbiler.
Årsagen er, at landets regering holder fast i den massive statsstøtte, der bl.a. holder langt de fleste elbiler afgiftsfrie. Desuden har regeringen netop søgt om lov til at fritage bilerne for en anden afgift. Læs mere om det her.
Det handler blandt andet om længere rækkevidde, hurtigere opladning og ingen afgifter på elbiler. Men det handler ikke kun om økonomi, forklarer Ulf Tore Hekneby.
– Vi synes, det er forkert at råde en kunde, der kommer her i dag, til at købe en bil med forbrændingsmotor. For fremtiden er elektrisk, siger administrerende direktør for Harald A Møller, Ulf Tore Hekneby, til BBC.
Han peger på, at antallet af ladestandere i Norge er højt. Det er nemt at oplade sin bil, uanset hvor man befinder sig i landet.
Salget af elbiler er da også steget kraftigt i de seneste år. I 2023 udgjorde elbiler 82 procent af salget af nye biler.
I 2024 steg dette tal til 88,9 procent. Det viser tal fra det norske vejforbund. Netop vejforbundet måtte dog trække nogle tal om benzinbilerne tilbage sidste år.
Organisationen mente nemlig, at elbilerne allerede havde overhalet antallet af benzinbiler nordpå. Det viste sig dog at være en løgn.
Omvendt har elbilerne også fart på herhjemme. Ved udgangen af 2024 var 61,5 procent af de nyindregistrerede biler elbiler.
For hele 2024 var tallet også højt. Her kørte 51 procent af de solgte personbiler elbiler (i løbet af året, red.) udelukkende fra strøm.
En analyse fra Mobility Danmark viser, at der forventes en million elbiler på de danske veje i 2028. Men det er betinget af, at politikerne holder det nuværende afgiftsniveau i ro.
De seneste tal fra de europæiske bilfabrikkers sammenslutning, ACEA, viser dog også, at elbilerne ikke har fået fat i de europæiske bilkøbere generelt.
I januar 2024 var bare 1,8 procent af alle biler i Europa elektriske. Og lægger man hybriderne oveni, er tallet stadig under 4 procent.