Annonce:

Vi kører Toyotas nye hybrid-hit: Corolla er tilbage

Efter 12 års fravær vender verdens bedst sælgende bilmodel nu tilbage til det danske marked. Vi har prøvet den spritnye Toyota Corolla på Mallorca – her er vores mening og de danske priser.

Siden 1967 er der i Danmark solgt næsten 200.000 bilmodeller med et Corolla-navn på registreringsattesten. Da bølgerne gik højest, hed året 1986, og her blev der skruet danske nummerplader på hele 15.392 Corolla-modeller. Til sammenligning hed tallet 8.799 for sidste års bedst sælgende bil i Danmark, Peugeot 208.

De seneste 12 år har Toyota ikke solgt Corolla i Danmark. Der har i stedet stået Auris på bagsmækken af de europæiske modeller – for at tiltrække et yngre publikum, da Corolla-brandet ikke længere var så sexet i 00’erne. Men nu er Corolla tilbage i Europa – og altså også i Danmark. Navneskiftet handler ifølge Toyota om at ensrette navnene på samme modeller over hele verden.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Den nye Corolla har premiere i starten af april i Danmark, og i den anledning var Boosted inviteret til Mallorca for at testkøre bilen.

Ny Toyota Corolla på Mallorca

En flok event-gutter med bimlende OCD havde parkeret 60 Corolla’er på snorlige rækker udenfor lufthavnen i Palma, og så var der ellers frit valg på alle hylder.

Den nye Corolla bliver delvist produceret i England, hvor de bygger hatchback- og stationcar-varianten (den såkaldte Touring Sports). Sedanen skal bygges i Tyrkiet. Alle tre varianter baseres på samme platform – modsat i dag hvor Auris-varianterne bygges på tre forskellige platforme. Det er dog kun hatchback og Touring Sports, der skal sælges i Danmark. Den ellers pæne sedan er ikke populær i Danmark, hvor vi elsker hatchbacks i Golf-klassen eller stationcars med bedre plads.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Store forventninger til hybrid-varianter

Corolla introduceres i tre motorvarianter. Alle med fire cylindre og benzin som brændstof. En lille 1,2-liters turbomotor med 116 hk er billigste variant, og derefter følger to hybridmotorer. 1,8 Hybrid med 122 hk og en ny 2,0 Hybrid med 180 hk.

Vi hoppede straks i en hatchback med 1,8 Hybrid. Netop 1,8 Hybrid forventes at blive den bedst sælgende motorvariant i Danmark. Hele 95 procent af salget forventes at blive med en af de to hybrider herhjemme – og med 75 procent til 1,8 Hybrid. Det giver fem procent til 1,2T, som vi desværre ikke kunne prøve på Mallorca. Men det lave forventede salgstal begrundes med, at hybriderne kører markant længere på literen, forurener mindre og koster mindre i ejerafgift.

Ny Toyota Corolla

På vores tur rundt på de små Mallorca-landeveje var det tydeligt, at Toyota har haft fokus på at skabe en bil, der ikke falder i samme lidt kedelige gryde som Auris. Den nye Corolla er skarpere i designet, som Toyota selv beskriver det – og vi giver dem ret. De er – heldigvis – ikke gået helt så meget bananas som på C-HR, der for nogle lige er ti procent for meget rumskib. Men Corolla har alligevel – især når du ser den i virkeligheden – fået nogle langt mere spændende linjer end forgængeren. Vi synes, at det er blevet en vellykket bil set udefra.

Læs mere efter annoncerne:

9 UD AF 10 SPARER 3.000 KR. PÅ DERES BILFORSIKRING

Gør som 800.000 andre! Indtast din nummerplade og få overblik på 30 sekunder - gratis:


Læs mere herunder:

Indendørs opgraderinger

Også i kabinen er vi glade for den nye Corolla. Klimaanlæg og touchskærmen er samlet i midten og omgivet af lækre, bløde materialer. I flere varianter med læder og flotte syninger i kontrastfarve. Rattet føles okay tykt og lækkert, og instrumenteringen er delvist digital og relativt simpel at overskue. Pladsen er god foran, og sæderne støtter fornuftigt. På bagsæderne er der bedst plads i den lidt længere Touring Sports, hvor hatchback-varianten ikke har imponerende plads til knæene. Men kører du ikke helt tilbagelænet cruiser-stil på forsædet – eller er der ofte børn bagi – bliver det ikke et problem med bagsædepladsen.

Allerede fra laveste udstyrsniveau er der hældt fornuftigt med udstyr i Corolla. Der er klimaanlæg (Hybrid) eller aircondition (1,2T), adaptiv fartpilot, LED-lys, sædevarme, automatisk nødbremse, advarsel for vognbaneskift, elruder og en del mere. Opgraderer du til T2/H2 får du 16″ alu, større anlæg, bakkamera, varme i forruden, læderrat med varme og flere andre finesser.

Ny Toyota Corolla kabine

Bag rattet er køreoplevelsen bestemt også godkendt. Toyota fortæller, at de har arbejdet med at mindske støjniveauet i bilen, og det er tydeligt. Naturligvis er det mest tydeligt, når benzinmotoren slår fra, og bilen kører på el. Så glider du lydløst gennem byen, og der er særdeles stille i kabinen.

Og så er der lige gearkassen…

Vi kunne desværre ikke prøve en Corolla med manuelt gear, da 1,2T er den eneste med manuelt gear – og den var ikke med på Mallorca. Begge Hybrid-modeller er med e-CVT-gear. Det er en trinløs variabel gearkasse med uendeligt antal udvekslinger, som du måske kender som milliongear. Toyota vælger denne type, da den skulle udnytte effekten optimalt og give den bedste brændstoføkonomi. Hvilket alt andet lige er det, som en hybrid handler om.

Om man er til den type gearkasse eller ej, er naturligvis en smagssmag. Men forsøger du at have det sjovt i den nye Corolla, kan det hurtigt blive lidt anstrengende. Omdrejningerne lever deres eget liv, og ved det mindste hurtige dap på speederen, flyver de op mellem 4.500 og 6.000 omdrejninger, og det lyder som om, at du er en gammel havenisse, der ikke kan finde ud af at skifte gear.

Annonce:


Men efter lidt tid i bilen vænner du dig alligevel til det specielle gear, og i det daglige vil det formodentlig ikke være et problem for ret mange. Der går også hurtigt sport i ikke at være sporty, når du kører hybrid. Det er faktisk sjovt at få elmotoren til at køre alene så meget som muligt, og så er omdrejninger jo ikke et issue.

Den 122-hestes 1,8 hybrid klarer 0-100 km/t på 10,9 sekunder som hatchback og 7,9 sekunder i den store 2,0 hybrid. Det kan selvfølgelig mærkes, men prisen er også markant højere for den store motor. Derfor er det også 1,8 Hybrid, som Toyota i Danmark forventer at sælge klart flest af. Den starter ved 257.990 kr. som H1, hvor 2,0 Hybrid starter ved 334.990 kr. – dog i et højere udstyrsniveau, H3.

Se den samlede prisoversigt nederst i artiklen.

Der er dansk premiere på den nye Corolla hos alle danske forhandlere i weekenden den 6.-7. april. Vi forventer en travl weekend, når legenden vender tilbage.

Læs mere på Toyota.dk

Herunder kan du se en video af den nye Corolla fra Mallorca:

Her kan du se de danske priser på Corolla. Det gule felt er den forventede bestseller.

Danske priser på Toyota Corolla

Priser er inkl. leveringsomkostninger og nummerpladegebyr og ekskl. metallak (4.990 kr. eller 7.490 kr.). Touring Sports koster 10.000 kr. ekstra.
* Bitone: + 6.000 kr. (standard i Design-pakke)


Annonce:

Kasper Erling
Kasper Erling
Kasper Erling er redaktionschef og medejer af Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 20 år. Email: ke@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:
Annonce:

Gratis tjek!

Indtast din nummerplade herunder og se billige bilforsikringer. Det er helt gratis:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler