ITS handler om intelligente transportsystemer (ITS), der er teknologiske løsninger, som gør transport hurtigere, lettere og mere bæredygtigt. Vi havde hørt rygter om, at det ville være muligt blandt andet at opleve selvkørende busser og taxaer, Bluetooth-guidede cykler og få en tur rundt i kongressens 25.000 kvadratmeter store udstilling.
Vi fik parkeret vores bil ved siden af en lang stribe af almindelige københavnske taxaer, og chaufførerne var alle sammen en smule mere sure at se på end normalt. Men det forstod vi hurtigt hvorfor, da der 200 meter væk var et stort udendørs område fyldt med tech-firmaer fra hele verden, som fremviste selvkørende transportmidler – alle sammen potentielt klar til at stjæle taxachaufførernes jobs om få år.
Anyway, vi fik lokket firmaet Keolis til at give en tur i deres første – og eneste – selvkørende taxa nogensinde.
Bilen er bygget af franske Navya, og den har plads til seks personer. Den vejer to tons, kan køre op til 90 km/t og den klarer op til 10 timers kørsel i træk, hvis forhold som vejr og temperatur tillader det.
Sådan foregår det:
Vi lader Erling junior styre den app, som du bestiller taxaen med. De unge har jo styr på den slags.
I appen kan du bestille en bus, en delt taxa eller en privat taxa.
Her kan du vælge, hvor mange personer der skal med, om du har bagage, om der er handikappede personer – eller om du vil have en Premium taxa.
Så ankommer din taxa. Men her er vi faktisk for langt fremme, for inden da, skal du lige klare noget…
Det er jo din bestilte taxa, så derfor er det også dig, der skal åbne døren, så ikke andre napper den. Og der er jo ingen chauffør, så du swiper i appen for at åben døren.
Nu kan alle passagerer kravle ind og sætte sig til rette i de bløde læderstole.
Nu skal døren lukkes, og turen kan begynde. Det foregår naturligvis på mobilen. Det er faktisk lidt sejt lavet. Se de glade øjne.
Så trilles der afsted. Nogen smuk taxa er det ikke, men det er jo egentlig også uden betydning, når du bare skal fra A til B uden selv at køre.
På den store skærm kan du følge turen og finde informationer. Kabinen har klimaanlæg, USB-opladere, højttalere og masser af plads.
Hvad er det for en fisk?
Navya Autonom Cab kalder firmaet selv for den første robo-taxi på markedet. Selvom den måske ser lidt spøjs ud, er det her noget af det mest højteknologiske, der findes på kloden lige nu. Hør bare her: Bilen har 6 kameraer, 10 lidar-sensorer, 2 GNSS-antenner, 4 radarer, 4 odometriske sensorer, 1 IMU, 2 v2X og 4G. Læs mere om firmaet på www.navya.tech
4 andre sjove oplevelser til ITS
Det var ikke kun den selvkørende taxa, som fangede vores opmærksomhed til ITS World Congress. Her er fire andre køretøjer, som skilte sig ud.
Navya havde også et par små, selvkørende shuttlebusser med, som danske Autonomous Mobility styrede. Her er plads til 15 personer, og den lille bus er allerede ved at blive testet ude i den rigtige trafik. Og skal blandt andet køre på en kort strækning ved Køge Sygehus. Her kunne den prøves langs med Bella Center i København.
UK Autodrive og Aurrigo havde deres lille selvkørende ‘pod’ med. Den skal bruges til små distancer i lufthavne, i storbyer osv.
Under temaet Urban Jungle kunne endnu en selvkørende bus trille rundt i en ‘ægte’ jungle, hvor en farlig – og selvkørende! – tiger drønede rundt på pladsen for at simulere cyklister og fodgængere. På den måde kunne det vises, at bussen altså sagtens kan findes ud af at stoppe, selvom den selvkørende tiger kørte i helt vilkårligt mønster.
Den her kender du måske. Det er TomTom, der sammen med Rinspeed står bag en selvkørende luksus-taxa, kan vi vist godt kalde den. Her er køleskab, skærme til alle, blomster, kopholdere og meget andet lækkert.
Det skal opleves!
Vi fik også en guidet tur rundt i hallerne, men her var 90 procent af standene noget virkelig nørdet tech-grej, som er svært at videreformidle her – det skal meget hellere opleves. Og det kommer du nok til i den nærmeste fremtid, for de selvkørende transportmidler kommer bogstaveligt talt rullende i ekspresfart.
Super potent familiegryde eller hardcore hillclimber? Det er i hvert fald en Škoda-skal Hvis et badekar – ja, det er sket – kan, kan stationcar-udgaven af Škoda Octavia også. Så selvfølgelig...
Det bliver en sjov sommer – Ford henter nemlig den nye Focus ST til Danmark. Den stærkeste Focus ST nogensinde! Ventetiden på den næste Focus RS er lige blevet...
Den lignende og lød som en million, da den var koncept-bil i 2014 – nu sætter Maserati endelig Alfieri i produktion Hvis det at køre bil kun var et...
Foto: Schmiedmann.dk Når BMW ikke kan lave deres 3-serie helt, som du gerne vil have den, så er det heldigt, at der findes firmaer som danske Schmiedmann. Her er...
Foto: Photo By Jæger Den er ultralav og funklende ny! Nej, vent nu lige. Peters oliebrænder af en BMW E91 325d har snart kørt jorden rundt 10 gange –...
Døjer du med, at bilen hellere vil lave hjulspin end køre fremad, så er et spærrebagtøj lige, hvad du mangler Du har med garanti set en af gutterne forsøge...
Der er næppe noget federe end unikke fælge, som ingen andre har. Med denne guide kan du selv lave vildt brede stålfælge Alufælge har altid været den åbenlyse løsning, når...
HER KAN DU vinde en super lækker Bosch bore/skruemaskine til en værdi af 5.700 kr. Når du skal skrue på bilen, huset, motorcyklen eller noget helt fjerde, er det rart...
Super potent familiegryde eller hardcore hillclimber? Det er i hvert fald en Škoda-skal Hvis et badekar – ja, det er sket – kan, kan stationcar-udgaven af Škoda Octavia også. Så selvfølgelig...
Det bliver en sjov sommer – Ford henter nemlig den nye Focus ST til Danmark. Den stærkeste Focus ST nogensinde! Ventetiden på den næste Focus RS er lige blevet...
Den lignende og lød som en million, da den var koncept-bil i 2014 – nu sætter Maserati endelig Alfieri i produktion Hvis det at køre bil kun var et...
Døjer du med, at bilen hellere vil lave hjulspin end køre fremad, så er et spærrebagtøj lige, hvad du mangler Du har med garanti set en af gutterne forsøge...
Efter 12 års fravær vender verdens bedst sælgende bilmodel nu tilbage til det danske marked. Vi har prøvet den spritnye Toyota Corolla på Mallorca – her er vores mening...
Den måske aller sværeste opgave på en bil, er at finde de helt perfekte fælge. Og her er det ikke kun modellen, vi mener, men også den rette indpresning,...
Spar pladesmeden og gør det selv hvis bilen hænger lidt i snuden Nej, det er ikke ugens guide. Og så alligevel – for du skal ikke bruge meget mere...
BMW bevæger sig længere væk fra baghjulstræk og seks cylindre – nu produceres den sidste 1-Serie hatchback Tiden ved at rinde for BMWs 1-serie. Den nuværende generation (F20/21) bliver...
Var det noget med en gammel Golf.. altså hvis den nu har 950 hestekræfter 950 hestekræfter og firehjulstræk.. Jo, jo. Men læg så dertil at det hele er i...
Foto: Schmiedmann.dk Når BMW ikke kan lave deres 3-serie helt, som du gerne vil have den, så er det heldigt, at der findes firmaer som danske Schmiedmann. Her er...
Foto: Photo By Jæger Den er ultralav og funklende ny! Nej, vent nu lige. Peters oliebrænder af en BMW E91 325d har snart kørt jorden rundt 10 gange –...
Foto: Steffen Knudsen, www.skphoto.dk Klaus’ Chevrolet Cruze er ikke bare bred – den er bred, luftlav og wasabigrøn! Det nemme valg er udstyret med Audi-ringe eller VW-logo, så Klaus valgte en Cruze....
Foto: Peter Loft, ImageByLoft.com I sin sorte VIP-bus med VW-logo kombinerer Flemming profession og passion i ét – her er en Multivan med et fedt lydspor I mere end 25...
Er det en Ferrari, er det en Porsche – nej! Her er Danmarks bredeste Fairlady-røv med treliters V6’er og dobbelt trykladning. Nej, det er ikke en Porsche eller Ferrari...
Når ejeren selv siger at ’Ja, de 400 millimeter store bremseskiver er latterligt store til den lille bil’ – så har vi en fed fortælling. Og fed er den,...
Mikkels hårdkogte Honda syder af race-følelse og et rasende frihøjde-had. Mød den klinisk rene japaner-coupé, der kan kiles en forhistorisk 25-øre fast under. Frihøjde er noget, Fanden har skabt. I...
RS står hos Audi for RennSport. Vores tyske naboer har siden 90’erne fremtryllet den ene racerbane-raket efter den anden. Spørgsmålet er dog – kan du se, at det her...
Den customrøde Chrysler-lak med perlemorseffekt skal gabe over en Supra Mk. IV, der ikke alene har 453 hk, men også er bygget bredere end originalen. Marius’ drengedrøm har LED-lys...
Døjer du med, at bilen hellere vil lave hjulspin end køre fremad, så er et spærrebagtøj lige, hvad du mangler Du har med garanti set en af gutterne forsøge...
Der er næppe noget federe end unikke fælge, som ingen andre har. Med denne guide kan du selv lave vildt brede stålfælge Alufælge har altid været den åbenlyse løsning, når...
Højglanspoleret aluminum er ikke nogen raketvidenskab – du kan sagtens selv. Se her hvordan! Højglanspolerede motordele er noget af det flotteste, du kan komme under hjelmen på din bil. Men har...
En automatgearkasse er en meget kompleks del af din bil, og derfor bør du ikke ignorere de serviceintervaller, som fabrikanten foreskriver. Gearkassen har sit eget oliesystem, og gearskift sker...
En turbo er ikke længere bare en brik i det store motor-puslespil. Det er en avanceret del, som er endnu mere avanceret at reparere og opgradere. Det har Turbo...
På de fleste biler er sænkning et must – også selvom det er familiens stationcar – følg med trin for trin her! Familieforøgelse behøver ikke nødvendigvis betyde en kedelig...
Hotteste mode i 2016 var permanent dækskrift – her viser vi dig, hvordan du monterer det på din egen bil Da bilsæsonen 2016 gik på hæld, havde vi som...
Monteringen af lygtefolie kan tage tålmodigheden fra enhver – men vi guider dig gennem det her Er du på udkig efter en detalje, der kan give et mere dæmpet...
Matte og triste forlygter behøves ikke betyde en udskiftning – se bare denne guide Det var ikke et problem før i tiden, hvor forlygter var lavet af glas, men...
Copyright © 2013-2018 Boosted Magazine
Think Fast ApS
Overvejen 116, 5792 Aarslev
CVR: 35529497
boosted@boosted.dk
Partnersites:
Auto Show Denmark / Mandesiden.dk / PlakatTrykkeren.dk
Website af Kasper Erling