Annonce:

Undersøgelse: Kritisk fejl bliver færre i nye elbiler

Siden 2016 har mindre end én procent af alle elbiler fået skiftet batteripakken, fordi kapaciteten er faldet til et uacceptabelt niveau.

Besøg vores annoncør:

Det er ikke på grund af faldende kapacitet, at elbiler skal have skiftet batteripakken. I hvert fald er det ikke hovedårsagen.

I en ny undersøgelse peger amerikanske Recurrent Auto på, at kun én procent af elbiler, der er bygget siden 2011, har haft behov for at få en ny batteripakke. Det tal er baseret på data fra 20.000 elbiler.

Det betyder dog ikke, at batterierne i elbiler er blevet fuldstændig fejlfrie siden 2011. For der er stadig et stort antal tilbagekaldelser på grund af batteridefekter at tage hensyn til.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:

Artiklen fortsætter her:

Men renses tallene for tilbagekaldelser, der skyldes fabrikationsfejl, er antallet af batteriudskiftninger faldet fra 30 procent i elbiler af årgang 2011 til 1 procents udskiftninger i modeller fra årgang 2016 og frem.

LÆS OGSÅ: Elbiler ruster lige så meget som fossilbiler

Ifølge den amerikanske undersøgelse hænger den meget lille procentdel af batteriudskiftninger i nyere elbiler sammen med, at batterierne ganske enkelt er lavet bedre.

Når man ser på alle elbilerne i undersøgelsen – altså dem fra 2011 til og med i dag – har 2,5 procent af dem i snit haft behov for et nyt batteri.

Artiklen fortsætter efter annoncerne:


Artiklen fortsætter her:

Det kan til gengæld være rigtig dyrt, hvis hele batteripakken – og ikke blot dele af den i form af enkelte celler – skal skiftes. Flere Tesla-ejere melder om ekstremt voldsomme regninger på den konto. Læs mere om det her.

Noget andet er, at elbiler kan være meget dyre at udbedre andre skader på. Eksempelvis kan karosseriskader stikke helt af.

For en Fisker Ocean betød en bule i døren eksempelvis, at ejerens forsikringsselskab hellere ville erklære den totalskadet end at betale reparationen. Læs mere om det her.

Mere efter annoncerne:
Mere herunder:

Herhjemme tyder det også på, at noget er helt galt, når det kommer til elbiler. I hvert fald viser en opgørelse fra Miljøministeriet, at næsten 100 elbiler, der havde mindre end 5 år på bagen, er taget af de danske veje og endt som skrot.

Læs flere spændende nyheder fra og om bilernes verden lige her!

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Læs også

Husk det nu!

Populære

Skal du med?

Flere populære artikler

Læs også

Altid gratis artikler