Ifølge Toyota skal hverken benzinmotoren eller det manuelle gear sendes på pension. Japanerne nægter at tro, at elbilerne overtager det hele.
Toyota insisterer på, at de vil fortsætte med at bygge biler med manuelt gear og benzinmotorer. Det skal være muligt at bygge biler til entusiaster, lyder det.
– Der er stadig plads til at tale til de inkarnerede tilhængere af performancebiler, siger Sean Hanley, salgs- og marketingdirektør hos Toyota i Australien, i et interview.
Det skriver Carsales.
Hanley mener, at der fortsat er et marked for biler med forbrændingsmotorer og manuelt gear. Og at det marked ikke bare lige forsvinder fra den ene dag til den anden.
– Forbrændingsmotorer og manuelle gearkasser vil være her i lang, lang tid, sagde han.
Toyota: Forbrændingsmotoren vil leve i lang tid
Hanley præciserede, at det primært vil være Toyotas performanceafdeling Gazoo Racing eller bare GR, der holder fast i traditionerne.
Han kom ind med en Yaris M Concept, der er udstyret med en centermotor. Noget der har fået den internationale presse til at spekulere i, om Toyota er på vej tilbage med en ny udgave af MR2, en bil der forsvandt i 2005.
Men selvom marketingchefen understregede vigtigheden af at tale til entusiasterne og “det knald (fra udstødningen, red.), vi alle elsker så meget”, udelukker japanerne ikke elektrificering.
Faktisk mener Hanley, at der “uden tvivl” vil komme engagerende og performance-orienterede elbiler på markedet i fremtiden.
Hanley nævnte også, at GR overvejer at udvide deres katalog af performance-dele. Han pegede desuden på brint som et potentielt brændstof for fremtidige entusiaster.
I samme interview mere end antyder Hanley, at forbrændingsmotorens redning kan være brint. Noget som Toyota allerede eksperimenterer med.
Toyota og BMW er de to mærker, der oftest forbindes med brændselscellebiler (HFCV). Altså elbiler, der får strøm fra brint.
Men andre mærker som Hyundai og Honda er også involveret i den slags. Hyundai har dog trukket modellen Nexo, der er opkaldt efter Nexø på Bornholm, fra det danske modelprogram.
Marketingchefens kommentarer til og om brint i personbiler bliver mere interessante, når man tænker på, at Toyota allerede har kombineret en manuel gearkasse med en brintmotor.
GR Corolla H2 Concept er en racerbil, der er bygget om, så den rent faktisk forbrænder brint i stedet for benzin lavet på råolie.
Flydende brint kan desuden fyldes hurtigere på bilerne end brint i gasform. Men brændstoffet har også sine udfordringer, blandt andet fordi det skal opbevares ved -253 grader Celsius.
Læs flere artikler efter annoncerne: