Toyota lover at ‘forbedre’ skandaleramt elbil

Foto: Toyota

Først kunne hjulene falde af, så viste rækkevidden sig at være helt ved siden af – og nu lover Toyota at rettet op på elbilen bZ4X.

Lanceringen af elbilen bZ4X har langtfra været den succes, Toyota sikkert havde håbet på. Første gav nogle problematiske hjulbolte mærket gevaldig hovedpine. Hjulene på bZ4X kunne falde af under hårde opbremsninger, viste det sig.

Besøg vores annoncør:Monster Trucks

Og nu lover Toyota at rette op på endnu en brøler i samme bil. Det skriver norske elbil24. Denne gang drejer det sig om rækkevidden på batteriet. Noget som også danske motorjournalister kritiserer Toyota for. bZ4X kan nemlig ikke køre de kilometer på en opladning, som den ifølge WLTP-standarden ellers skal kunne.

Herhjemme er Toyota-importøren ikke meget for at svare på kritikken, men i en mail til de norske kunder skriver Toyota Norge, at en løsning er på vej.

– Batteriet i Toyota bZ4X har en relativt høj restkapacitet, efter displayet viser 0 kilometer. Bufferen er mindst otte procent af batterikapaciteten, og dette indgår i beregningen af ​​angivet rækkevidde (WLTP-standarden, red.).

Reklameblok:



– Vi forstår, at dette ikke er i overensstemmelse med kundernes forventninger, og vi undersøger nu muligheden for en ændring, der bedre visualiserer den tilgængelige rækkevidde for føreren samt en visning i bilen af ​​den aktuelle kapacitet angivet i procent. Ændringerne vil blive gjort tilgængelige i fremtiden, og vi informerer kunderne, så snart de (ændringerne, red.) er implementeret.

Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist, og så er han webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over otte år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk